fredag 23 mars 2012

DSB Väst inför konkurs?

I går gick såväl Västtrafik som DSB ut och varnade för den dåliga ekonomin hos DSB Väst, som kan leda till att bolaget kommer ett begäras i konkurs. Västtrafik håller på att leta en alternativ operatör men en sådan är ju inte precis snuten är näsan så i värsta fall kan regionaltågstrafiken i Västra Götaland komma att stoppas en tid. Det gäller alltså alla tåg som är markerade som Västtågen på denna karta utom Kinnekulletåget, som körs av Arriva. De övriga Västtågen körs av DSB Väst.

Det startade med att tågtrafiken upphandlades med början hösten 2008 för trafikstart i december 2010. Det föreföll ju vara i god tid  för att hinna få klar upphandlingen, men den överklagades av DB Regio och överklagandet drog ut på tiden eftersom länsrätterna i samma veva organiserades om till förvaltningsdomstolar. Så DSB First, som det hette då, fick lite mer än ett halvår  på sig att organisera upp trafiken.

Varför det går så dåligt för DSB First finns det måna teorier om. Många tycks anse att de lade ett underbud. Andra menar att det beror på att de har haft en dålig organisation där allt har toppstyrts från Danmark.

Redan vid upphandlingen fanns det många konstigheter. SJ AB drog sig ur upphandlingen av Västtågen strax innan anbuden skulle vara inlämnade. Då var anbudet redan färdigräknat och det hade i princip bara varit att posta det. Där kastades alltså åtskilliga miljoner bort direkt för att spara ett porto.

SJ  hävdade att det berodde på att de inte kunde tävla med DSB Firsts underbud men de kunde ju omöjligen fått veta  när de bestämde sig för att backa ur vilken nivå DSB First skulle lägga sig på. Prisnivån i buden var ganska lika från de fyra anbudsgivarna. Det är en indikation på att ingen lade ett medvetet underbud.

DSB First var heller inte billigast utan det var Tågkompaniet, ägt av norska statliga järnvägsbolaget NSB. DSB First vann dock (konstigt nog) genom högre kvalitetspoäng. Mycket beroende på framgångarna med Roslagståg i Stockholm. Nu dock det riktigt konstiga: Roslagståg är samägt av DSB Sverige och Tågkompaniet. Det senare har en mindre en andel av ägandet men har ansvar för driften. DSB kunde alltså räkna poäng för framgångar de haft och som de inte hade hade mycket att tackas för.

Att SJ drog sig ur och att sedan DB Regio drev överklagandet till yttersta instans, som översatt till ren svenska bad dem dra åt helvete, föder en tanke: SJ ville inte dra sig ur utan hade för avsikt att samarbeta med DB Regio. En indikation på detta är att SJ och DB lade ett gemensamt rejält underbud på Botniatåg lite senare. Det här spelet under täcket mellan SJ och DB upphörde när DB köpte Arriva och organiserade sin tågtrafik under detta bolag.

Hade då Tågkompaniet klarat detta bättre eftersom de lade ett ännu lägre prisbud? Ja, det får vi aldrig veta, men det hade gått att spara mycket pengar på en effektivare organisation. Jag har hört hårresande historier om hur planeringen (inte) har fungerat vid DSB Väst. En lokförare berättade t ex att han åkt pass (det vill säga åkt med tåget som vanlig passagerare) Borås-Herrljunga för att sedan köra ett tåg Herrljunga-Borås. Väl framme i Herrljunga visade det sig att den lokförare som kört dit skulle åka pass tillbaka till Borås.

I dag finns vid en eventuell konkurs vad jag förstår bara möjligheten att SJ tar över trafiken. Ingen annan lär kunna få fram de administrativa och personella resurserna på kort tid. Om det blir bättre? Ja, det får vi ju se. Billigare lär det inte bli. SJ gjorde 70 miljoner kronor i vinst på helägda Stockholmståg AB förra året. Det är de som kör pendeltågen runt Stockholm. Och det är därigenom de som räddade SJ-koncernen från att visa minusresultat för förra året.


DSB Väst kommer kanske snart att sluta köra de här tågen. Men vem skall ta över? 

Arriva, ägt av tyska statliga järnvägsbolaget DB, kommer dock att fortsätta att köra de här tågen eftersom de går på Kinnekullebanan.

Inga kommentarer: