fredag 23 mars 2012

Var klipper sig Göran Hägglund?

Jag hörde socialminister Göran Hägglund i Dagens eko säga att han inte tyckte det behövdes högre bidrag till tandvård eftersom det är ganska billigt att gå till tandläkaren jämfört med att gå till frisören.

Visst finns det frisörer som tar tusen kronor för en klippning men en sådan verkar ju inte Hägglund gå till. Det är ju bara att titta på en bild på hans frisyr. Dessutom verkar det som om hans frisör råkat klippa bort en del av hjärnan vid sista klippningen.

Hos min frisör kostar en klippning 250 kronor. Det skulle gå att komma undan med 160 kronor om jag går till en frisör som tillämpar pensionärsrabatt. Hos tandläkaren kostar en undersökning jämte borttagning av tandsten och putsning av tänderna ungefär en tusenlapp. Skulle det hittas hål springer det i väg med ytterligare några tusenlappar. Visserligen klipper jag mig fyra gånger per år och går till tandläkaren två gånger men ändå: det är dubbelt så dyrt att gå till tandläkaren.

Så utred gärna vidare möjligheterna till bidrag vid tandvård. Det lär behövas.

För övrigt fick jag deklarationsblanketterna i dag med en uträkning av hur mycket jag skulle betala i restskatt. Det var över 8 000 kronor. Något jag var ganska nöjd med - det brukar vara mer. Men så kollade jag en gång till. Det var inte restskatt. Det var skatteåterbäring! Prisad vare Gud!

Detta tillsammans med att Nordea höjde utbetalningen på min pensionsförsäkring med cirka 130 kronor per månaden gör att jag går en ljus framtid till mötes ekonomiskt. Men jag får nog skicka tillbaka en del för så mycket pengar kan jag inte göra av med.

Så fick jag ett brev från Svenska Spårvägssällskapet. Jag har varit medlem i över 40 år och skall därför tilldelas ett medlemsmärke med guldkrans. Det är bara det att jag måste åka till årsmötet i Stockholm och hämta det personligen för att få det. Har sällskapet inte hört talas om Posten eller Schencker? Jag betalar gärna för vad det skulle kosta att skicka det med dem. Det blir i alla fall billigare än en biljett tur och retur Stockholm. Det känns faktiskt rätt fel att en riksförening skall missgynna dem som inte råkar bo i närheten av Stockholm på det här sättet. Å andra sidan hade jag aldrig väntat mig ett medlemsmärke med guldkrans. Och jag behöver det inte heller.

Inga kommentarer: