lördag 27 juli 2013

Ett gott minne är bra att ha

Själv tycker jag att jag har ett bra minne. Det finns också några av mina bekanta som tycker det. Det är något man har nytta av men när man blir gammal kan det också bli lite irriterande. Många blir t ex förbannade på mig när jag minns att allt inte var perfekt vid järnvägen för 40 år sedan. Heller. Deras främsta argument, nämligen att det är konkurrensutsättning och anbudsupphandlingar, som förstört järnvägen kommer då på skam och sådant gillar ingen.

Nåväl, mitt minne är ändå inte mycket att skryta med jämfört Bellmans. Ja, han måste ju haft ett väldigt gott minne eftersom Bellmans minne firas varje år på Skansen sedan 1893. Nu är dock inte Skansens minne så där bra för så här skriver de på sin hemsida om detta: Firandet har en lång tradition på Skansen och äger rum varje år den 26 juli eller den söndag som infaller närmast det datumet.Klart och tydligt. Det är bara det att minnesfesten äger rum i dag. I dag är det lördag.

Hade Bellman förresten varit så märkvärdig om han levat i dag? Klart att han hade varit. Han skulle ju ha varit 273 år gammal!

Efter några fruktansvärt varma dagar även om det avbröts med lite behagligt regn och åska på avstånd i dag på förmiddagen blir skämten tyvärr inte bättre än så här. Undrar om Bellman var så mycket roligare. Bellmanshistorierna är ju påhittade. Och inte är de så roliga heller.




Inga kommentarer: