torsdag 18 juli 2013

Rötmånad

Nu är det rötmånad. Förr märktes den i livsmedelsaffärerna där man kunde få tag i sådant som var otjänligt som människoföda vid den här tiden på året. Visserligen hade det mest av det skivade fläsket hos Coop Forum i går passerat bäst före-datum med två dagar så jag köpte det inte men hade jag gjort det så hade jag säkert inte blivit sjuk. Kontrollen på livsmedel i dag är så pass hög att det normalt inte är farligt om bäst före-datum överskridits.

Nej, rötmånaden märks på media-redaktioner. Den här gången på Sveriges Radio Västerbotten och så hakade Rapport på. Ibland skulle jag vilja vara en liten fluga på väggen när beslut tas om vad som skall dominera Rapport-sändningen.
- Fy fan, vi har inget till 18-sändningen i dag. Kan ingen hitta något?
- Nä, ingen kändis har varit på pickalurven och ingen politiker skall skiljas. Det är inte ens någon som varit otrogen.
- Men leta bland forskningarna då. Det finns väl alltid någon forskning som kommit fram till resultat som är så orimliga att det måste vara något fel.
- Ja, vi har en här. En tjej som skrivit något om säkerheten vid järnv...
- Vid järnvägen? Splendido! Bravissimo! Det tar vi.
- Skall vi granska och kritisera forskningen. Det verkar mest vara nys.
- Är du inte klok. Vi skall förstås ha kommentarer om det forskaren kommit fram till.Vad har sanningshalt med detta att göra? Gör vi inte TV? Ring Catharina Elmsäter-Svärd och be om en kommentar.
- Men hon har ju semester.
- Än sen då, hon har väl ändå mobiltelefon. Hinner du inte nu så kan du ju ringa i morron bitti. Vid 4-tiden.

Det jag tänker på är detta. En forskare har kommit fram till att antalet tillbud vid järnvägen har ökat med 63 procent de senaste åren. Inte antalet olyckor alltså utan antalet tillbud. Vad nu det är i sammanhanget. Det är möjligt att det definieras i forskningsrapporten men media tycker i så all att inte läsarna har med det att göra.

Min uppfattning utan att ha bedrivit någon närmare efterforskning men lite eftertanke (om ni inte förstår det ordet så googla det) är att ökningen till största delen beror på att rapporteringen blivit mycket bättre. Jag har följt säkerhetsarbete vid järnvägen på nära håll i många år och kan därför berätta att sådant som man inte fann anledning att rapportera förr "därför att inget hände" vanligtvis rapporteras numera. Att jag har rätt visas av att antalet olyckor i järnvägstrafik inte har ökat.

Jag vet inte om infrastrukturministern blev uppringd klockan 4 på morgonen men hon svarar som om hon hade gjort det:
– Hela den här säkerhetskulturen som genomsyrar vägarbetet borde också genomsyra järnvägsarbetet. Både när det gäller spårarbete och när tågen förs fram, säger hon.

Hallå! Har fru ministern aldrig åkt förbi ett vägarbete? En sak är säker: när det gäller säkerhet så är det vägtrafiken som har att lära av järnvägen, inte tvärtom.

Men de lyckades ju i alla fall fylla Rapport i kväll också.

Upplysningsvis kan nämnas att de senaste fem åren har en enda resande i tågtrafik på Trafikverkets nät omkommit i en olycka. Förvisso, det är en kraftig ökning eftersom det drygt femton år dessförinnan inte omkom någon.Hur många har det varit i vägtrafiken nu igen?







Inga kommentarer: