torsdag 24 juli 2008

En skönhet i Norrtälje

Jag var i Norrtälje förra veckan. Inget märkvärdigt - bara två nätter på Hotell Roslagen. Ett trevligt om än något slitet hotell vid infarten från E18. Fördelen med hotell som ligger lite off-side är dock att det brukar vara lätta att parkera utanför. Så även här. Frukostbuffén var bra om än inte överdådig. Och så serverades kvällsbuffé, som ingick i rumspriset.
Nu var jag inte ensam om oss som normalt finns på västkusten att besöka Norrtälje den dagen. Där var nämligen också ostindiefararen "Götheborg". Jag konstaterade med glädje när jag såg på TV att den skulle komma samma dag som jag, vilket var en ren slump.
Det var trevligt att se det gamla fartyget - eller snarare repliken av det eftersom det trots allt är ett nybygge. Det var betydligt större än jag trodde. Men samtidigt var det lite synd att jag i stort sett missade Norrtälje. Evenemanget lockade så mycket folk att det närmast var helt omöjligt att komma fram i stan. Jag satt i bilkö i nästan en timme för att ta mig igenom den lilla staden. Och parkeringsplats var inte att tänka på. Så jag for till Rimbo i stället. Därifrån finns inte mycket att berätta.
Men nog är det märkligt att vår gamla historia fascinerar på det här sättet. Det lär ha varit långa köer för att komma ombord trots att det kostade 100 kronor.

Inga kommentarer: