tisdag 22 juli 2008

SJ lurar 400 scouter på tågresa

Enligt Svenska Järnvägsklubbens debattforum Postvagnen har 400 scouter på väg till ett läger i Älvsbyn blivit lurade, blåsta och bedragna (man har väl sett Sverker!) på sin tågresa. Åtminstone 60 av dem bokade sin tågresa från Göteborg i april och fick sina biljetter samt betalade dem. I fredags ringde SJ och sa att tåget inte kan gå på grund av banarbeten.
Jag har själv jobbat som planerare vid SJ i över tio år med just ersättnings- och omledningstrafik vid banarbeten. Jag vet därför att sådana här stora arbeten måste meddelas innan tidtabellen fastställs, det vill säga minst ett halvår i förväg. Det finns ingen anledning att tro att Banverket missat detta.
Dock hände det sig att SJ tog över Norrlandstågen från Veolia Transport i juni. Och tydligen har det blivit någon kommunikationslucka här om planerade och avtalade banarbeten. Detta är på sin höjd en förklaring, ingen ursäkt. Banarbetsplanen är en offentlig handling och den som övertar tågtrafik bör naturligtvis sätta sig och läsa denna på berörda sträckor innan övertagandet.
Men även om nu SJ har missat detta så kan man ju inte bara med en dryg veckas varsel ställa in tågen. Någon information om detta finns inte heller på SJ:s hemsida i nu skrivande stund och söker man i Resplus eller i SJ:s tidtabellsupplysning får man veta att tågen skall gå som vanligt. Det är först när man skall boka plats som man vid allra sista steget får ett besked om att det inte går att boka på grund av att "banarbete planeras. Platsbokning f n ej möjlig".
Detta lät ju intressant så jag gjorde lite research i går. Efter vad jag fick veta kommer tågen Göteborg-Luleå och Luleå-Göteborg natt mot 27 juli att inställas och någon ersättningstrafik kommer inte att anordnas. De som bokat biljett erbjuds att resa en annan dag, en annan väg (försök hitta en sådan) eller få pengarna tillbaka.
Det fanns de som trodde att det skulle bli bättre när SJ tog tillbaka Norrlandstrafiken igen. Det verkar banne mig inte så. Detta är ju skandal och när jag först hörde talas om det och gjorde lite kontroller på nätet trodde jag att alltsammans var ett missförstånd.
Men det finns ju pengar att hämta för bussbolagen här. Och säkert också en hel del PR.

Just nu fick jag höra att det också är arbeten den 2-3 augusti och tågen skall ställas in då också. Undrar när SJ tänker berätta om detta.

Inga kommentarer: