tisdag 22 juli 2008

Tack för en helt underbar vanlig dag

Ja, så sjöng Agnetha Fältskog i en schlager som jag tror till och med hamnade i SVT:s Psalmtoppen, dock utan att få någon högre placering.
Men det har faktiskt varit en bra dag - och lugn. Började med att jag vaknade klockan 07.00 och kände mig utsövd. Det är någon timme tidigare än vad jag brukar vakna. Kunde också konstatera att jag denna natten klarat mig utan att behöva gå upp och kissa en enda gång. Det var länge sedan det hände mig nu. Åldern och prostatan börjar ta ut sin rätt.
Sedan blev det en lugn förmiddag då jag Photoshop-redigerade ett par hundra bilder från sommarens resor. Efter lunch ringde Roger från NSB och vi gick igenom behovet av "kundevejleder" vid ersättningsbussarna i Göteborg fram till den 17 augusti, då tågen skall börja gå till Trollhättan igen. NSB hade klarat det värsta, så det var bara 8-9 dagar kvar. Två av dem tar jag själv, sedan har Mia och Peter på VL-Buss lovat att hjälpa till med de andra. Så dagens jobbuppgifter var avklarade på mindre än en halvtimme.
Därför kunde jag ta mig ner till centrum på eftermiddagen. Fast jag bara bor en kvarts gångväg därifrån blir det inte så ofta. Det var faktiskt i början på juni senast. Centrum var sig likt och det är bara att konstatera att Borås sprudlar av liv även i juli nuförtiden. Förr var det nästan öde eftersom alla boråsarna var i Varberg och eventuella turister snabbt vände och åkte någon annanstans till en ort med mera liv i: Öxabäck, Kinnarumma, Vralen eller vad det nu kunde vara.
Denna veckan är det något slags ekumenisk rörelse här, Oas kallas den. Det enda man kunnat läsa om den i tidningarna är att den har medlemmar som är emot kvinnliga präster. Efter 50 år är det tydligen fortfarande en nyhet att det finns de som är motståndare till kvinnliga präster. Man kan ju undra hur det kan finnas sådana än i dag, men någon nyhet är det knappast.
Dessutom är det SM i boule här i stan. Det finns två sporter jag inte förstår mig på: den ena är cricket och den andra just boule. Men om det finns de som tycker det är roligt så gärna för mig.
Hem åkte jag med Borås Lokaltrafik, som faktiskt denna sommar har ett riktigt hyfsat utbud på linje 7. Förut gick en buss i timmen på sommaren, nu är det tre som dock går med 15-15-30 minuters intervall.
BL har ett system som kallas iTid och som lämnar realtidsinformation om bussarna. Snart skall man se på hållplatsen när nästa buss är att vänta. Om bara displayerna kommer dit. Det gör de säkert vilket år som helst. Så än så länge reglerar det "bara" bussarnas skyltning (fungerar si så där, ibland står det "Ej i trafik" på bussen i stället för vart den skall), en infernalisk liten skärm som föraren har och som talar om hur sen han är (vadå bli stressad?) och en display som talar om vilken nästa och nästnästa hållplats är. Samt en högtalare som ropar ut namnet på hållplatsen. Volymen på denna tycks ha två lägen: för högt ljud och för lågt ljud. Men i dag var ljudet på perfekt nivå. Dock: den kvinnliga rösten hade bara hunnit till den andra hållplatsen -Vasastaden (som ingen i Borås säger om stadsdelen där den ligger och skulle de säga det skulle de säga Vasastan) när hela systemet lade av och bussen - eller om det nu var föraren - fick hemlängtan och skyltade "Södra torget".
Så var det då allsång på Skansen med Gullan Bornemark och de härliga killarna från Göteborg och Borås - Andra generation. Andra skall man nog hellre höra än att se - jag tänker på Veronica Maggio. Ja, snygg var hon ju men det är irriterande att se personer i TV som kliar sig i håret hela tiden.
Godnatt!

Inga kommentarer: