tisdag 29 juli 2008

En svettig dag

Det har varit en svettig dag trots att jag i princip bara glidit runt. Skulle egentligen ha skrivit färdigt de där artiklarna i dag men så var det värmen. Så jag tog "bondpermis" och satte mig i bilen och åkte en sväng till Vara, Grästorp och Öxnered. Tre orter som kanske inte precis satsar på turism.
Nåväl, jag stannade till på E20 vid Naum utanför Vara och åt lunch. Mycket delikata raggmunkar med massor av perfekt stekt fläsk. Och av lingonsylten fick man ta så mycket man ville. Det var egentligen bara konjaken till kaffet som saknades, men å andra sidan så hade jag ju bilen.
Var det bra där så var kaffet med mazarinen i Grästorp så mycket sämre. Konditoriet var semesterstängt så jag gick en på en grillbar i stället. Halvljummet kaffe och en mazarin som var så hård att jag höll på att bita av en tand. Jag är en förnöjsam person som sällan klagar när jag är ute och äter, men här var gränsen nådd. Nåväl, jag fick en annan och betydligt färskare. För säkerhets skull var den också uppvärmd, men det dolde inte att det var Delicatos tillverkning.
Nu undar säkert någon varför jag åkte just hit och inte till kusten eller någon insjöstrand. Jo, det var så att i söndags spårade ett godståg ur mellan Grästorp och Vara och rev upp räls och kontaktledningsstolpar på nästan tre kilometer. Det blir alltså ersättningsbussar hela denna veckan efter vad det ser ut nu. Och ersättningsbussar har jag en viss förkärlek för. Det är något fascinerande att se folk byta från tåg till buss eller vice versa.
Att jag sedan fördes till Öxnered beror på att jag i går såg en ny Interbus som gjorts för IFK Göteborgs resor. Efterom jag känner Lena som körde var det lätt att få gå in i den och fotografera interiören och sedan ta några exteriörbilder. När jag sedan skulle lägga ned kameran i väskan märkte jag att jag glömt den i bussen, som var på väg till garaget. Nåväl, jag ringde upp bussen och... Ja, för att göra en lång historia kort så skickade Lena med väskan med en av ersättningsbussarna till Öxnered där jag mötte den. Bussföraren hade händerna fulla med hittegods: förutom min väska också en mobiltelefon, ett par glasögon och en bok som resenärer mot Oslo hade glömt i bussen.
Hur det var i Göteborg? Jodå, men det orkar jag inte skriva så mycket om nu. Det är jobbigt att förklara för 200 personer att skall du åka till Oslo skall du ta den bussen. Samt stoppa dem när bussen börjar bli fullsatt och hänvisa till nästa. Det är nästan så de inte tror på vad man säger. Konstigt nog tycks alla vilja åka i samma buss, sedan må den bli hur fullsatt som helst.

Inga kommentarer: