lördag 26 juli 2008

Minst fyra läsare - och en som gillar mig ändå

Jag har nu fått bevis på att jag har åtminstone fyra läsare av bloggen. Så det får väl vara anledning nog att fortsätta ett tag till. Jag hade ju ändå inte tänkt bli en ny Alex Schulman. Det är jag alldeles för snäll för.
Min största beundrare finns dock inte bland dessa fyra utan han syns på bilden. Det är Pajo, min fars två-åriga beagle som snart skall på sitt livs första utställning. Jag var nämligen nere vid min fars stuga i dag och blev i vanlig ordning livligt välkomnad av den här krabaten.
För övrigt har det varit en lugn dag då jag ägnade förmiddagen att att lösa Melodikrysset. Rätt lätt i dag och jag behövde inte kolla i "facit". Vi är nämligen några herrar som brukar mejla våra förslag till lösning till varann. Bra om man kört fast. Tillsammans har vi nog lyckats tota ihop en korrekt lösning varje gång. Ett par av oss har också fått pris - dock aldrig jag. Men jag har fått ett mejl från Anders Eldeman personligen en gång. Det var när jag klagade på att lösningen Basehunter inte godkändes, det skulle vara Basshunter. Ni vet han med den tidigare sommarplågan Boten Anna. Men karln vet tydligen inte själv hur han stavar sitt artistnamn.
Sedan var jag som sagt på landet och hade några sköna timmar i skuggan av ett träd. Att sitta i solen hade varit alldeles för varmt. Så blev det TV i kväll - först Minnenas television med en välgörande nedtonad Arne Weise. Det visades ett gammalt avsnitt ur Slas serie om Harry H med Per Oscarsson i huvudrollen. Mycket trevligt!
I morgon eftermiddag skall jag jobba i Göteborg. Jag skall nämligen vara stationsvärd - eller "kundeveileder" som det heter på norska - vid de bussar som ersätter tågen till Oslo. Skall bli skönt att komma ut i verkligheten och kanske det blir en och annan utskällning också. Eftersom det är jag som planerat rubbet kan den vara välförtjänt. Jag minns vid ett annat sådant tillfälle, när jag i ärlighetens namn hade gjort en dålig planering (beställt för lite bussar). En resenär skällde på mig i tio minuter innan han avbröt sig själv:
- Ja, det är ju inte dig jag skall skälla på. Men fan om jag får tag i den som planerat detta.
Jag meddelade receptionen den kommande veckan att jag inte tog emot besök...
Det blir bara till måndag eftermiddag den här gången. Men det är ju skönt att ha ett jobb utomhus i det här vädret.
Om jag överlever i Göteborg återkommer jag antagligen på måndag kväll.

Inga kommentarer: