fredag 3 april 2009

En eftermiddag i Tranemo

En dryg halvtimmes väg från Borås ligger förmodligen Sveriges mest okända kommun - Tranemo. Om man kommer utanför Sjuhäradsbygden tror jag att jag träffat fler personer som varit i Muodoslompolo än i Tranemo. Så vad kan vara lämpligare att åka dit en solig eftermiddag och se om det finns något att göra i Tranemo. Det gjorde det inte. På en kvart hade jag gått runt i samhällets centrum och på ytterligare en kvart hade jag fått en kopp kaffe och en grön bakelse på konditoriet som har fått det unika namnet Fiket. Grönt skall ju vara nyttigt och bakelsen var god liksom kaffet. Men 41 kronor för kaffe och bakelse. Man har tydligen varit på en större ort och hämtat prislistan.

Jag hade tänkt fotografera kyrkan. Men någon lokal konstnär hade varit framme och täckt den i en grön svepning så det gick inte. Ja, nu berättade en inföding att det inte var ett konstverk utan att man håller på att renovera kyrkan. Annars har Tranemo en mycket vacker kyrka som är en av de inte alltför många i vårt land som är rund. Så det fick bli bussar i stället. Det är lätt att fotografera bussar där. Resultatet kan skådas här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=23138.0

Jag hade i alla fall tur med vädret. Det skulle ha blivit en fin dag också. Så har det också blivit efter lunch. Men på förmiddagen låg en kompakt dimma över Borås. Även över Landvetter låg en dimma så inga flygplan kunde landa eller lyfta förrän strax före klockan 10. Flygplatsens representant uttryckte det i lokalradion som "vi har haft några störningar här på morgonen". Det påminner mig om en MEM-teckning i saligen avsomnade tidningen Röster i Radio. Den gick visst upp i Se och hör, men några som helst likheter mellan dessa publikationer finns inte. Nåväl, teckningen visade en hallåman framför en mikrofon: "Vi beklagar det lilla tekniska missödet som gjorde att hela dagens program fick utgå."

Morgonen började illa. När jag som vanligt gick upp vid 8-tiden och skulle hämta tidningen så fanns där ingen tidning. Det är som om tillvaron rasar samman när detta inträffar. Det visade sig vara ett fel på Borås Tidnings tryckeri och det lilla tekniska missödet gjorde att hela dagens tidning fick utgå. Nåja, riktigt så illa var det inte. Tidningar skulle gå att hämta vid Energikällan. Det är en väl vald plats eftersom det är den mest avlägsna byggnaden på hela Kristineberg. Jag gick dit vid 11-tiden och inte fan fanns det några tidningar där. Gjorde därför en sväng förbi Burken, vår kvartersbutik, där tidningarna vid tidigare sådana här tillfällen brukat finnas. Inga tidningar där heller. Så ilsket svärjande gick jag därifrån precis som jag såg en bil från Svensk Tidningsdistribution svänga in och lasta av några tidningsbuntar. Jag fick min tidning och morgonen var räddad även om den hunnit övergå i förmiddag.

För övrigt har vi fått en ny kvinnlig brevbärare. Hon är inte bara snygg, hon är trevlig också. Men långsam. Posten kommer inte förrän efter klockan 12. I dag spelade det dock inte större någon roll eftersom den innehöll deklarationsblanketten med uppgift om restskatt. Jag skall skona er från att nämna beloppet, men det var femsiffrigt med råge.

Inga kommentarer: