söndag 26 april 2009

En vecka jag inte vill ha tillbaka

Den gångna veckan har varit en sådan jag inte vill uppleva igen. Men nu börjar det ordna upp sig. Det började i söndags kväll med att videon lade av. Helt plötsligt slog den till och blev alldeles svart. Lite omdragning av sladdar så att åtminstone TV-n fungerade och sedan gjorde jag upptäckten att VHS-video i princip inte finns att köpa längre. Och jag som har en massa VHS-band hemma. Däremot lyckades jag hitta en reparatör som lovade att titta på den och eventuellt ha den klar på onsdag.

Sedan var det då onsdagen med min fars trafikolycka, som jag skrev om förut. Han är fortfarande mörbultad men börjar återfå humöret i alla fall. Och fortfarande inget brutet eller så. I fredags fick han sin hyrbil att använda tills han hunnit köpa en ny. Det blev en Toyota Avensis, en fantastisk bil att köra och åka i men ack så lång. Märks när den skall parkeras. På eftermiddagen ringde försäkringsbolaget och ville lösa in den krockskadade RAV4-an för 75 000 kronor. Ganska hyfsat tycker jag för en bil av 1999 års modell även om den bara gått 6 000 mil. SUV-ar är ju inte precis högvaluta i dag. Så i morgon skall vi åka till Ulricehamn och titta på en ny bil. Helt ny eller lätt begagnad, vi får se vad som finns i lager hos Jimmy på Mats Klassons Bil AB i Ulricehamn. Det är väl alltid en fördel att inte ha något inbyte.

Sedan började datorn krångla i fredags. Antagligen först något virus som gjorde att datorn plötsligt lade av och startade om igen. Jag lyckades få bort viruset men tydligen hade datorns maskinvara tagit någon skada av omstarterna och så var det kört. Ringde först PC för allas support, som ingår som en förmån om man prenumererar på tidningen. Där blev jag nästan snäst därför att supporten numera inskränker sig till tre samtal om tio minuter i månaden. Nå, de bestämmer väl själva villkoren och har ju ingen skyldighet att hålla support överhuvudtaget men det irriterar mig att villkoren ändrats sedan jag bestämde mig för att prenumerera ett år till. Ringde sedan Nordens datavärld i Borås, en butik och verkstad ägd av en invandrare. Han bad mig komma in med datorn vid öppningstid på lördag klockan 10. "Bara själva burken, inga sladdar." Det är rätt många sladdar i en dator som skall tas ur men jag lyckades få bort alla.

Klockan 10 hängde jag porten, killen öppnade datorn och konstaterade först att innanmätet behövde dammas och sedan att fläkten var underdimensionerad. I bästa fall var det "bara" det som var felet. Vid 11-tiden ringde han: Jo, han hade fått i gång datorn genom att byta fläkt och montera en till. Men då hittade han ett mjukvarufel också. Det var bara att reparera Windows och därmed ödelägga hårddisken. Visst: det hade gått att ta en backup på hårddisken men alla program skulle behöva installeras på nytt. Nåväl, vad göra? Vid 13-tiden ringde han igen: datorn var klar och Windows var installerat på nytt. Datorn skulle nu vara mycket snabbare och visst var den det. Jag fick alltså hem den igen på lördagen, vilket måste anses mycket snabbt. Tack min käre datareparatör!

Nu var det att få i sladdarna rätt igen. Jag hade varit förutseende nog och fotograferat dem innan jag drog ur dem så det var inget större problem. Så igång med datorn: Windows hoppade i gång, Internet Explorer fanns installerat och det var bara att klicka på ikonen så startade det. Listan på favoriter var förstås borta men i övrigt inga problem. Likaså lyckades jag installera Outlook även om det krävdes inloggning och identifiering. Så lyckades jag få i gång antivirusprogrammet och återinstallera Office-paketet.

Lyckligtvis tar jag backup varje söndag så det mesta fanns bevarat på den externa hårddisken. Det har nu tagit 10 timmar att föra över allt på datorns hårddisk igen men nu ligger det där! Det som gått förlorat är allt jag hade i Outlook Express och en artikel som jag skrev om Bussmäklarna till nästa nummer av Bussbranschen. Men jag hade hunnit skicka den för genomläsning till Fredrik på Bussmäklarna och jag fick tag i honom i dag. Jodå, den låg kvar i hans dator så i kväll eller i morgon bitti skickar han den till mig. Banne mig vet jag inte om jag inte skall lägga på lite mer beröm över hans verksamhet som tack för knipan han hjälpt mig ur. Att skriva en artikel en gång är jobbigt, att skriva om samma ämne två gånger är lika jobbigt och dessutom tråkigt. Det har hänt förr för att jag råkat trycka på fel knapp. Vill du spara? Då skall man trycka på Ja. Inte på Nej.

Den kommande veckan blir säkert bra. Den kan inte gärna bli värre...

Inga kommentarer: