onsdag 1 april 2009

Pinnochio säljs


För knappt ett år sedan fick Borås stad tack vare en donation en staty av Jim Dines som egentligen heter "Walking to Borås" men i folkmun kollas Pinnochio. Nu meddelar Radio Sjuhärad att statyn skall säljas så att staden får in lite pengar för att täcka sitt underskott.

Jag tycker det är ett jättebra initiativ. Först blev Borås omtalat för att invånarna inte ville ha sin staty. Det gav PR åt Borås. Så kom statyn på plats och alla gillade den. Det gav PR åt Borås. Nu skall den säljas. Det ger PR åt Borås. Dessutom kräver kommunalrådet Ulrik Nilsson att den som köper statyn behåller namnet "Walking to Borås".
- Annars får de betala extra, säger han.
Tänk dig att det blir Venedig som köper statyn och placerar den mitt på Markusplatsen. Fortfarande heter den "Walking to Borås". Det ger jätte-PR åt Borås. Kanske Venedigs fäder till och med ger oss en gengåva. Några gondoler i Viskan skulle göra sig bra. Eller varför inte skicka Dogepalatset?

Bilden ovan har jag också publicerad i senaste numret Reseguiden, den trevliga katalogen över svenska besöksmål som ges ut av tidningen Bussbranschen. Lena råkade dock skriva lite fel i rubriken "Waking to Borås". Men jag förstår nu att det var en freudiansk felskrivning. Försäljningen är ett verkligt uppvaknande för Borås. Jag är stolt över att vara boråsare. Undrar hur många miljoner - eller miljarder - vi får för statyn.



Inga kommentarer: