tisdag 15 oktober 2013

Duktiga Swebus har kommit på en idé

Jag läste i Bussmagasinet att Swebus har kommit på ett nytt sätt att tjäna pengar. Det är så smart att de har skickat ut ett pressmeddelande om det. Det var det du just läste när du klickade på länken.

Man undrar om Swebus reklamavdelning har upphört. Man har tydligen börjat skicka ut pressmeddelande i stället för att annonsera. För ett tag sedan gällde det att beställningstrafiken ökat. Några exakta siffror angavs inte men det var en fördubbling. Från vad? Från två till fyra körningar under ett år? Eller...

Pressmeddelanden skickar man ut när man har något verkligt nytt att berätta om. Att man anpassar utbudet till marknadens efterfrågan är inget nytt. I varje fall inte för de flesta företag. Utom Swebus då. Och alltid är det väl någon tidning som sväljer detta och publicerar. Om jag ägde en tidning skulle jag också publicera, i varje fall om jag saknar annat att fylla den med. Men jag skulle låta min reklamavdelning skicka en räkning.

Min förre kollega Torsten Hallberg på Busstidningen kommenterar på angiven länk Swebus motvilja mot att formulera en annons i stället för ett pressmeddelande. Visserligen gäller det detta med fördubblingen men  Torsten kommenterar detta förbaskat bra. Och Torsten är numera tidningsägare. Så tipset att skicka en räkning till Swebus för det som egentligen var en annons får han gratis av mig.
Swebus har fått nya pigga affärsidéer som att skicka pressmeddelanden om ointressanta saker och att utnyttja ökad efterfrågan till att tjäna pengar.


Inga kommentarer: