Jag har ett projekt på gång. Någon gång skall jag förhoppningsvis få det färdigt. Det gäller att scanna in alla mina diabilder så att de är säkrare bevarade för framtiden. När jag får flytta in på äldreboendet kommer inte mina diamagasin få plats, åtminstone inte i samma rum som jag. En hårddisk tar ingen plats. Fortsätter utvecklingen som nu så kommer en sådan på 100 TerraByte då att inte vara större än en tumnagel. Och kosta 5 euro. Eller kanske 5 rubel. Så den får plats.
Ett hastigt överslag ger vid handen att jag har cirka 17 500 diabilder. Och eftersom jag hinner scanna cirka 40 på en förmiddag tar det alltså flera år innan jag är färdig. Vissa dagar har man ju också annat för sig.
I dag scannade jag bilder från en reportageresa som jag gjorde till Stryn i Norge och Vest Buss-fabriken i september 1988. Resan satte djupa spår i Stryn, för jag kunde nästan 20 år senare läsa om mitt besök vid fabriken i en jubileumsbok som Vest Buss lät ge ut.
Jag tog nattåget från Stockholm till Oslo. Av någon anledning har jag lagt på minnet vem som var tågmästare vid det tillfället. Hans namn var Lars Ohly. Därefter tog jag expressbuss från Oslo till Stryn, en resa på si så där 8 timmar. Väl framme i Stryn mötte Vest Buss vd Torolf Folkestad mig med bil och körde mig den knappa milen till Hotell Alexandra i Loen. Där bjöd han också på en flott middag. Hotellet var upptaget av en mote-messe så det var mycket vackert att titta på. Mote är det vi i Sverige kallar mode. Så hotellet var fullt av fotomodeller.
Nästa dag gick åt till besök vid fabriken och tredje dagen skulle jag åka hem. Nu hade jag valt flyg och då får man åka över fjället till Sandane Flyplass. Det blev ett missförstånd i receptionen om tiden så 30 minuter innan jag skulle åka ringde föraren som skulle köra bilen och frågade om jag var klar för vi måste åka nu om vi skulle hinna. Jo, jag var klar och föraren väntade på mig. Han var marockan och visst är det något speciellt att åka i en snittfart på 90 km/tim på norska fjällvägar i en Chevrolet Beauville van med en förare från Marocko. Det kändes lite absurt om man så säger.
Men fram kom vi i tid och lagom för att jag skulle se när planet jag skulle flyga med landade. En Twin Otter. Jag hade kvällen förut sett på norsk TV som visade ett program om en flygolycka med just en Twin Otter. Men detta plan skulle bara gå till Florø och hela flygningen gick mellan två fjällväggar. Högre lyckades det inte lyfta.
Från Florø blev det en de Havilland DASH 7, ett fruktansvärt monster med fyra stora propellrar. Men den var behaglig att flyga med. Så blev det byte på Fornebu till SAS DC9 Algot Viking för att landa på Arlanda.
Här kommer några av de bästa (enligt mig som smakdomare) bilderna från resan i kronologisk ordning. Sista bilden visar Twin Ottern.
Klicka på bilden med mushjulet om du vill ha den större
De sista dagarna i Spanien kommer i ett senare blogginlägg.
1 kommentar:
Hej Staffan, jättefina bilder! Och otroligt roligt att du minns att jag var tågmästare på tåget. Jag har inte samma skarpa minne av den resan men litar fullt ut på dej. Bästa hälsningar
Lasse Ohly
Skicka en kommentar