torsdag 24 oktober 2013

Stilla dagar i Torrevieja, sjunde dagen samt hemresa

Nu återstod bara en dag i semesterparadiset  Torrevieja, nämligen onsdagen den 9 oktober. Dagen före började grannarna prata om att det skulle vara en helgdag. I Spanien har man nämligen ett antal lokala helgdagar, s k festivos, som ägnas åt olika tämligen okända helgon. Onsdagen skulle bli en sådan dag. För några år sedan hade det inneburit att alla affärer varit stängda och inga utomhusmarknader ordnats.

Det var ju lite ödesdigert för mig som inte gjort mina inköp för hemresan. Några buteljer måste jag ju ha med mig hem. Inte för att jag nyttjar så mycket men de tittar så konstigt på en om man måste visa upp väskan i tullen och inte har en droppe alkohol med sig.

Nu är det väldigt svårt att få klart besked i Spanien. Även om det står utanför affären att de skall ha öppet och likaså på deras hemsida så kan man aldrig vara riktigt säker. Men i varje fall hade flera grannar hört att den stora livsmedelsaffären i nästa kvarter skulle hålla öppet ("men det har de aldrig gjort på festivos förr") och alla trodde också att den franska varuhuskedjan Carrefour skulle hålla öppet. Däremot inte de tyska affärerna som Lidl och Aldi. Så visade det sig också bli så jag kunde köpa det jag behövde på Carrefour.

Onsdagar är det marknad i La Mata. Jag minns från förra året att det var en trevlig marknad för det var inte så där överfullt med folk och inte särskilt trångt bland marknadsstånden heller. Skulle denna äga rum trots festivos? Ja, det var väl bara att åka dit och chansa. Och visst var det marknad.






Sedan blev det som sagt inköp och ett sista besök på stranden med bad i Medelhavet. Efter det lite sol uppe vid poolen och till sist en trevlig samvaro på den öppna verandan.

Eftersom jag skulle upp redan klockan 03.15 för att hinna med flyget från Alicante så gick jag och lade mig vid 22-tiden. Dumt nog kollade jag dock på Ryan Airs hemsida först och kunde där läsa att flygledarna i Frankrike skulle strejka under torsdagen. Och det lär vara svårt att flyga från Alicante till Göteborg utan att flyga över Frankrike så det skulle kanske drabba mig också. Det fanns en lång lista över inställda flyg men mitt plan fanns inte med på den. Så kanske...

Annars hade det några dagar tidigare talats om flygledarstrejk den 10 oktober och den skulle då ha omfattat Spanien, Portugal, Frankrike och Tyskland. I sådant fall skulle min hemresa varit helt körd, åtminstone den dagen. Fast i och för sig hade väl några dagar till i Spanien inte suttit helt fel... På måndagen meddelades dock att den strejken inte skulle bli av.

Jag sov dåligt den natten och när vi så småningom kom fram till flygplatsen i Alicante - det tar en dryg halvtimme med bil från Torrevieja - var planet i alla fall annonserat och de tog emot min väska vid incheckningen och accepterade mitt i förväg utskrivna boardingcard. Så planet skulle säkert gå.

Jodå, boardingen började i tid klockan 06.00. Jag hade köpt till prioriterad påstigning och fick därför gå före den långa kön men det var bara för att få vänta länge och väl i en trappa innan vi släpptes ut på plattan där planet stod. Och väl där blev det ytterligare väntan innan vi fick gå ombord.

Det var inte samma stress att komma i väg i tid som det brukar vara. Och fem minuter efter det vi skulle ha börjat rulla informerade kapten oss om den franska flygledarstrejken och att vi beräknades få vänta 1 timme 45 minuter på att få en flygväg över Frankrike och innan den var klar fick vi stå kvar på plattan. Det är klart att det var tråkigt att vänta men dörrarna stod öppna så att vi som satt långt fram fick lite frisk luft. Dessutom gick fläktarna i planet, toaletterna kunde användas och servering av kalla drycker satte i gång. Så inte gick det direkt någon nöd på oss.

På utlovad tid rullade vi i väg och ankomsten till Göteborg Säve - eller Gothenburg City som den av någon underlig anledning kallas - blev en och en halv timme sen. Under tiden vi väntade i Alicante kände jag att jag att det skulle bli jobbigt att åka hem med flygbuss, tåg och taxi så jag ringde Taxi Borås och beställde en bil till Säve för att hämta mig. Det kostade 1 075 kronor men det var det värt tycker jag.

Väl på Säve gick det fort att få väskan och taxiföraren stod och väntade på mig. Det visade sig vara grannen i uppgången bredvid min som körde taxin. Ibland är inte världen så stor. Hon blev också glad eftersom hon tänkt äta lunch hemma efter den här körningen. Nu fick hon nära... Strax efter klockan ett var jag hemma. Det var en halvtimme tidigare än vad det skulle blivit om jag åkt kollektivt.


Nåväl, en trevlig vecka i Spanien har det varit och jag ber att få tacka Tanja och Roger för deras gästvänlighet.


Följande tidigare blogginlägg har ägnats åt min vistelse i Torrivieja:

Förord

Första dagen

Andra dagen

Tredje dagens förmiddag

Tredje dagens eftermiddag

Fjärde dagen

Femte dagens förmiddag

Femte dagens kväll

Sjätte dagen







Inga kommentarer: