måndag 29 september 2008

Böcker att ta med på resa

Som ni väl redan har sett har jag varit på bussresa. Då krävs det böcker. Under själva resan är en talbok perfekt. Man kan sitta och lyssna och ändå titta ut. På kvällarna om man har lite tid över på hotellrummet är en vanlig bok perfekt. Eller att läsa på stranden i Nice.
På min resa till Provence hade jag med mig två böcker som livligt kan rekommenderas: talboken var Håkan Nessers nya "Berättelse om herr Roos" och läsboken var Viveca Lärns "Aprilväder" - den sista i serien om Saltön. Ja, det har sagts att det skall vara den sista men vi får väl hoppas att det är den senaste. Jag skall inte berätta för mycket om hur bokens slutar men så mycket kan jag väl säga som att Saltön inte sprängs i luften. Så det finns möjlighet till fortsättning på serien.
Vveca Lärn skriver lite småputtrigt och man läser någonstans mellan småleende och skratt. Håkan Nesser vet hur man bygger upp en berättelse. Berättelsen om den gamle (nåja, han är tre år yngre än jag) Valdermar Roos och hans vänskap med den 21-årig "problemflickan" Anna är fantastiskt välskriven. Och det handlar inte om något sexuellt mellan dem om nu någon hoppats det.
Två bra böcker som jag varmt kan rekommendera alltså.

Inga kommentarer: