torsdag 4 september 2008

Ett par trevliga dagar

Det har varit en trevlig vecka - så här långt åtminstone. I morgon skall jag skriva två artiklar så då blir det lite tråkigare. Ja, inte artiklarna alltså (hoppas jag) utan tillvaron.

I går var jag i Lidköping och hälsade på hos Söne Buss. Det är ett gammalt familjeföretag som nu drivs av andra och tredje generationen som ägare. För några år sedan var de rätt illa ute, då de förlorade så gott som all linjetrafik runt hemstaden till Swebus. Men de lyckades ta sig ur detta problem och i dag finns Söne Buss i Lindesberg/Kopparberg, i Stenkullen utanför Göteborg och i Västervik i Småland. Man har i dag dubbelt så många bussar som innan "krisen" år 2004.

Och i dag har jag varit i Göteborg och delat ut fyra tårtor som tack för sommarens insatser i samband med tågavstängningen Göteborg-Trollhättan. Två till SJ med anledning av att deras informatörer skötte informationen på Göteborgs central alldeles utmärkt, även för de tåg som kördes av konkurrenten Tågkompaniet. Och två till Interbus som körde ersättningsbussarna. Också det med den äran.

Det blev en stunds trevligt samtal i Interbus lokaler i Grimbo på Hisingen. Några av förarna som kört tittade in och lät sig väl smakas av tårtan och vi kunde alltså utbyta minnen från den gångna sommaren. Men det blir fler: ytterligare fem somrar kommer det att bli avstängning innan den nya banan (och motorvägen) är klar.

Tja, vad mera? Inte så mycket. En trevlig kille i Malmö ringde och frågade om jag hade några önskemål inför den studieresa till Rügen som jag har anmält mig till och som skall gå den 16 - 18 september. Om det var något särskilt jag ville se och så. Eftersom jag inte känner till så mycket om Rügen - har bara passerat där på genomresa - så hade jag inga förslag men det var ju trevligt att fråga. Och så frågade han om jag föredrar spa-behandling eller massage. Jag svarade artigt att jag ville fundera på det, men naturligtvis bestämde jag mig i samma ögonblick som jag fick frågan. Det kommer inte att bli spa-behandling för min del.

Inga kommentarer: