torsdag 11 september 2008

Frågesport på TV

I dag hände det. Jag var och handlade på Coop Forum och det var en kassa öppen med tio välfyllda kundvagnar i kö. Och precis som jag ilsket småsvärjande närmade mig denna kom en tjej och öppnade kassan precis där jag var. Först i kön i denna och... Ja, jag borde väl ha köpt en lott också.
Är det bara jag som gillar frågesport på TV? I kväll var det extra fest för först var det Rickard Olssons "Vem vet mest?" på SVT2 och så direkt näste frågvise Rickard, denna gång efternamnad Sjöberg på TV4 med "Postkodmiljonären". Som vanligt kunde jag en del av frågorna, medan jag inte alls kunde andra. Men man blir lite frustrerad när man fixar två frågor på 100 000 kronor och den tävlande bränner tre livlinor men ändå inte vågar svara.
Annars gillar jag nog "Ring så spelar vi" mest. Jag har själv varit med i det programmet en gång. Det var 1996 när jag ringde Lisa Syrén och vann en skiva på svaret Alfons Åberg. Ja, jag har faktiskt varit med flera gånger i programmet men inte som ringare utan jag satt nere hos Kjäll Fröderberg i grammofonarkivet och fick också prata med självaste Hasse Tellemar. Jag träffade nämligen Kjäll i Haparanda år 1983 och vi hade mycket att prata om. Han jobbade på radion och var intresserad av järnvägar. Och jag jobbade vid järnvägen och var intresserad av radio. Sedan höll vi kontakten i många år, men nu var det rätt länge sedan jag hörde från honom.
Minns dock att jag låg på hotellrummet och halvslumrade till just "Ring så spelar vi". Då ringer telefonen och det är Kjäll Fröderberg som ringer mig. Det tog ett tag innan jag förstod att det var på riktigt och att Kjäll ringde från rummet bredvid.
Annars tycker jag de där som ringer in och inte kan någonting är roligast. Som den som fick frågan: "Vad heter den religionsstiftare som levde i Palestina för cirka 2000 år sedan?" Den svarande säger något om att sådant kan hon inte varefter programledaren till sist ger det rätta svaret: Jesus. Då säger den tävlande: "Honom har jag aldrig hört talas om." Och så det värsta av allt "Men det var skojigt att komma fram".
Även i Norge hade man åtminstone förr också en version av Ring så spelar vi. Jag lyssnade en lördag i Oslo och det var 385 skivor i potten. I Norge har man tredelade frågor och följande dialog utspann sig:
- Vad hette den förste mannen på jorden?
- Ja, det må bli en ren gjettning (gissning). Må det ha varit Harald Hårfager?
- Nu forsåvitt gäller det icke bara norrmän utan hela världens män.
- Då må det ha varit Adam.
- Det är riktig. Och vad hette den första kvinnan?
- Må det være Gro Harlem Brundtland?
- Nu gällde det allikevel icke bara norske piker.
- Då må jag gjette på ... Eva.
- Det är alldeles riktig. Och vad sa den första kvinnan till den förste mannen när hon såg honom naken?
- Den klarar jag slett ikke av.
- Ja, det är alldeles riktig. Dere har vunnit 385 platter.

Inga kommentarer: