torsdag 24 juni 2010

Detta med Google

Jag har lite blandad inställning till det där med Google. Men med min narcsissistiska (jäkla ord att skriva) läggning så söker jag på mig själv med jämna mellanrum och finner att det ger 64 500 träffar. Det är visserligen inget mot Linda Bengtzing som har tio gånger så många. Björn Ranelid har dubbelt så många träffar som jag men Bosse Bildoktorn har bara 43 700. Då finner jag att den första länken går till min blogg som sig bör. Den andra handlar om mitt blogginlägg om bantingstips ("ät först upp dig minst fem kilo så är det lättare att gå ned fem kilo sedan") och redan på tredje platsen kommer en länk till gamla Postvagnen där en skribent tar heder och ära av mig och undrar om min arbetsgivare har lovat mig att sitta och surfa hela dagen. Det är tur att man är så gammal att man inte behöver söka jobb längre. Undrar hur det varit om jag varit 25 år och sökte ett jobb och min tilltänkte arbetsgivare gjorde en enkel googling på mitt namn.

Men nu kan jag i alla fall tacka Google för att jag fick kontakt med en gammal kollega, som jag inte hört något av på flera år. Han jobbar nämligen på Motormännen och dit vänder sig medlemmarna för att få olika semestertips. Nu gällde det en fråga om "Rasende Roland", det smalspåriga ångtåget på Rügen i Tyskland. Han googlade förstås och redan på andra sidan fanns en länk till min blogg.

Visst är detta med Internet fantastiskt. När det fungerar och det gör det i regel. Utom när jag går in på yr.no. Det är den bästa vädersajten fast den är norsk. Den är nästan skrämmande träffsäker i sina prognoser. Står det att det skall komma 1,2 mm nederbörd mellan klockan 12 och 18 kan det komma 1,3 eller 1,1 men inte mer eller mindre än så. Men när jag loggar in där får datorn spader. Inte av att det vädret som sådant utan vid uppkopplingen. Jag förstår inte vad det är för fel, men det tar 10 minuter innan datorn lyckas stänga sidan och det går öppna Internet på nytt. I värsta fall får jag starta om datorn.

Eftersom jag brukar lägga med en bild - jag läste att det man skall göra - får det i dag bli en bild på en av de nya bussarna som från denna veckan rullar i Göteborg. Den gamla Volvo 8500 som hängt med några år nu har fått en ny tuffare front. Riktigt snyggt i verkligheten, inte lika snyggt på foto. Bussen kom lite långt från kameran därför att när föraren såg mig och kameran stannade han så att jag skulle få en bättre bild. Sedan körde han fram och frågade om jag ville fotografera invändigt också. Klart jag ville. Trevligt med bussförare som vet att ta vara på oss bussfotografer. Fast det kanske också berodde på att han kände igen mig sedan tidigare. (Klickar du på bilden blir bussen större)
Såg förresten att min gamle vän och chef Bjarne Wilmarsgård (960 träffar) rekommenderar min blogg på sin blogg. Jag rodnar och tackar och återgäldar http://www.busstidningen.se/funderingar/

Trevlig midsommar!

Inga kommentarer: