onsdag 2 juni 2010

Punktering

Gårdagen var rätt hektisk. Först hade jag en läkartid klockan 08.15 och sedan skulle jag köra till Göteborg för att vara med på en bussutfärd utmed de nya omfattande järnvägsbyggena upp mot Trollhättan. Bussen skulle gå klockan 10. Det gällde att läkaren inte blev alltför långrandig. Och det gick bra. Precis på tid fick jag komma in och det var lite diskussion om mitt allmänna hälsotillstånd och sedan EKG, vilken såg bra ut. Blodtrycket var 150/75 vilket är bra för en överviktig man i min ålder. Och resultaten från de prover jag tagit en vecka tidigare var också bra.

Så klockan 08.40 satte jag mig i bilen och 09.25 skulle jag köra in i Ullevigaraget för att parkera i bekväm närhet till Trafikverkets lokaler på Stampgatan. Då lät det konstigt om vänster fram så jag hittade en plan utanför att stanna på för att kontrollera. Punktering på vänster fram. En stor reva i däcket. Jag måste ha kört för nära något vasst. Nåväl, Toyota har ju assistans när sådant händer så det var bara att ringa dem och förklara vad jag stod. Klockan 09.45 kom en bärgare och bytte till nödhjulet och jag kunde köra ner och parkera och rusa mot bussen så gott det går med med mitt onda knä. De behövde bara vänta ett par minuter på mig, så det får ju ändå sägas ha slutat lyckligt tack vare en snabb och hjälpsam bärgare.

När jag skulle hem fann jag att planen utanför garaget var helt upptagen av studentfirare så jag skulle inte kunna komma ut. Men nu var lyckans fe med mig igen: jag fann att man kunde köra direkt ut så att man nådde riksväg 40 vid Ullevimotet. Nödhjul innebär 80 km/tim varför jag valde bort motorvägen och körde gamla vägen. Utanför Mölnlycke hittade jag en gummiverkstad och jag svängde in där och frågade om de kunde byta däck och hjul. Visst, det tog tio minuter och så var bilen som vanligt igen. Visserligen hade jag drygt en tusenlapp mindre i plånboken.

Utfärden blev också lyckad med fint väder och vi fick se vilka enorma jobb det är att bygga ny väg och järnväg i Göta älvdal. Arbetena är samordnade och det behövs mängder av pålning i den leriga marken.

Ombordstigning på bussen efter ett av studiebesöken.

Inga kommentarer: