söndag 15 januari 2012

Farligare att åka buss än kryssningsfartyg?

– Det är betydligt farligare att åka på en bussresa, men det kräver att reglerna följs. Det här är en verksamhet som måste kontrolleras, säger Thore Hagman på Sjöräddningssällskapet. 

Detta enligt Aftonbladet utan att ange vem denne Hagman är. En googling ger vid handen att han är forsknings- och utvecklingsansvarig på Sjöräddningssällskapet. Bland hans tidigare meriter kan nämnas ett förslag att skridskoåkare skall använda flytväst.

Helt bortsett från den töntiga formuleringen av citatet (krävs det att reglerna följs för att en bussresa skall bli farligare?) undrar  jag hur herr exprätten resonerar och vad han grundar sitt uttalande på. Har han jämfört hur många som åker på bussresa jämfört med på kryssning? Check - svar: nej. Har han undersökt hur många som förolyckats på det vi brukar kalla bussresa (det vill säga ett researrangemang med buss)? Check - svar: nej. Har han glömt Estonia? Check - svar: ja. Har han glömt Scandinavian Star? Check - svar: ja. 

Skulle han nu ha jämfört med något kunde han ju jämfört med bilismen. Och inte ge sig på en helt oskyldig bransch som jämförelse.

Jag betraktar det som ett övertramp. Jag kan bara förklara det med att olyckan kommit som en chock för dem som trodde att moderna kryssningsföretag inte kan råka illa ut. Det trodde man för 100 år sedan också även om fartyget då hette Titanic.

Hursomhelst är det förstås en fruktansvärd olycka och vi vet ju ännu inte hur många dödsoffer det blir. Vi vet inte ens hur många som är saknade eftersom uppgifterna varierar mellan 40 och 70.

Men jag har inte blivit avskräckt av att åka på kryssningsresor framöver. Inte bussresor heller för den delen.








2 kommentarer:

Thore Hagman SSRS sa...

Hej Staffan, jag vill på intet sätt ta åt mig äran för förslaget att ta fram en enkel och praktisk flytväst för skridskoåkare, det var två mycket duktiga studenter som kom med det förslaget. De har nu gått vidare och tagit fram en mycket praktisk flytväst för räddningspersonal, som behöver ha stor rörlighet i sitt arbete. Deras ursprungliga förslag var inte så dumt då det tyvärr drunknar en hel del skridskoåkare i Norden. Jag har heller inte glömt de två tragiska olyckorna med färjor som Du nämner. Ser man inte till bara kryssningsfartyg ute till havs, som det nu var det som intervjun handlade om i Aftonbladet, så blir statistiken annorlunda. Med vänlig hälsning, Thore Hagman

Staffan Sävenfjord sa...

Tack Thore för ditt vänligt formulerade svar! Även om jag inte är överens med dig att det är farligare att åka på en bussresa än en kryssning uppskattar jag mycket att få svar på det jag skriver. Vi talar väl egentligen om två icke jämförbara saker som båda är väldigt lite olycksdrabbade och där slumpen spelar in vilket som drabbas av flest olyckor. Skillnaden är väl att en vansinnig kapten riskerar 4 000 människoliv medan en vansinnig bussförare riskerar högst 70 liv.

Hälsningar
Staffan