lördag 31 december 2011

Ett försök till årskrönika

Jag tänkte skildra året som gick med ett antal bilder. Det blir en bild från varje månad. Bilderna är inte utvalda för att de är de bästa eller alltid för att de är särskilt unika utan det är helt enkelt dem som jag vid en snabb titt hittade. Med utgångspunkt från dem blir det en personlig årskrönika - eller försök till en sådan.

Januari:

Vi hade massor med snö och kallt var det också. Klockan 4.00 en januarimorgon väcktes jag av att snöröjarna började köra undan snön utanför mitt hus.

Februari:
En snöig och isig dag  åkte jag med min gode vän A till badparadiset Almenäs. Men inte var det mycket av badstämning denna dag inte.

Mars:
En dag i början av mars gick jag som vanligt upp vid 8-tiden och kunde bevittna denna fina soluppgång från balkongen.

April:
Även om vintern var besvärlig kom våren rätt tidigt. I slutet av april såg det så här sommaraktigt ut i Stadsparken i Borås.

Maj:
I början av maj var jag på tjänsteärende i Malmö och passade på att prova den nya Citytunneln, som förde mig till Hyllie. En gudsförgäten håla men med ett fint vattentorn. Och det är på gång stora saker i Hyllie som Malmö Arena och Ikea.

Juni: 
I början av juni opererade jag prostatan och det gjorde att jag inte kunde ge mig i väg på några längre utflykter. Men en visit i den vackra Ramnaparken i Borås kunde jag göra. Här är fågelhuset. Jag undrade varför det skall ta så lång tid mellan var gång man besöker denna pärla.

Juli:
I juli var jag så pass återställd att jag vågade åta mig ett tjänsteuppdrag i Motala. Det blev lite rast mellan tågen jag skulle bevaka och under en av dem passade jag på att besöka Göta kanal vid Borenshult. Där var båttrafiken i full gång.

Augusti:
I augusti gjorde jag några utflykter, bland annat en till Bohuslän. Den här vackra parken heter Skansplan och ligger utanför centralstationen i Uddevalla.

September:
Den stora händelsen i Borås i september var att kungen och drottning kom på besök. Man hade prytt upp staden med blommor utefter kungens promenadväg. Här skall det dröja så länge innan han kommer. Bilden är tagen mot Anna Lindhs park.

Oktober:
En färggrann bild på Krokshallsberget med höstträd men ännu fräscha blommor får illustrera oktober.

November:
En månad senare har hösten kommit. Det här är sista gången på drygt en månad som bussarna till Göteborg stannar här precis utanför stationshuset. För nu stängdes hållplatsen för ombyggnad och öppnades återigen i den 11 december.

December: 
Vid Stora torget hade tomten fått sitt eget land. Det som förvånar mig är snön. Men vi hade väl någon dag med snö som dock försvann snabbt.

Med detta ber jag att få önska er alla ett riktigt gott år 2012.

Precis som alla andra dagar hittills i år blir bilderna större om man klickar på dem.









2 kommentarer:

Jan Brissman sa...

Tack för ett bra och intressant bloggår! Ser fram emot nästa!

Fast vad menar du med att IKEA är "på gång" i Hyllie? De finns en bit bort och har väl funnits där många år.

Staffan Sävenfjord sa...

Tack Jan!

IKEA har börjat köra matarbussar till och från tågen i Hyllie och det var det jag tänkte på fast det blev lite fel.

Hälsningar Staffan