torsdag 4 juli 2013

Visst finns det ännu servicekänsla inom bilbranschen

Efter min uppgörelse med Carspect kanske det kan vara lämpligt att nämna två exempel på service utöver vad man kan förvänta sig när det gäller bilen.


Första exemplet gäller ett företag som tidigare hette Mr Robinson men bytte ägare för några veckor sedan och nu heter Bilvårdsexperten. Mr Robinson hette det inte efter Crusoe utan efter den gentleman som Rolls Royce hade och som diskret servade de Rollsar som fanns i Europa och som han reste runt till och reparerade iförd vita handskar. Han var mycket noggrann och mycket serviceminded.

Min kontakt med Mr Robinson började när jag köpte ny bil 2007. Några dagar efter ringde en trevlig men lite nervös tjej och erbjöd mig en lackbehandling och tio manuella biltvättar på köpet. Lackbehandling var just vad jag funderat på så jag tackade ja direkt. Det visade sig vara tjejens första samtal på nya jobbet... Hon blev förstås strålande glad och trodde knappt sina öron när jag tackade ja till erbjudandet. Det var för övrigt nog första gången jag tackat ja till en telefonförsäljare också.


Nåväl, ägarebyte ställer ofta till med bekymmer. Nu är det inte så farligt i det här fallet. Alla killarna utom tidigare ägaren jobbar kvar. Jag hade ett tvättkort som jag köpte för ett år sedan och som skulle gälla för tio tvättar. Var detta förverkat nu?

Ja, det var det. Egentligen. Inte för att man bytt ägare utan för att det på två ställen på kortet stod att det bara gällde i 12 månader. Det hade jag inte sett och antagligen var det en ny regel. Nåväl, man är som kund skyldig att se upp. Nu kör jag bil rätt lite och med skammens rodnad på kinderna måste jag säga att jag inte heller tvättar den speciellt ofta. Så när jag presenterade mitt tvättkort fanns det bara tre stämplar på det. En fjärde kom dit när jag tvättade bilen men de övriga sex. Jag hade ju inget behov att tvätta bilen sex gånger under juli innan kortet gick ut.

Killarna på Bilvårdsexperten sa dock att jag kunde använda kortet även för motortvätt och invändig rengöring. Så i dag lämnade jag inte bilen för detta och nu är den så fin att jag saknade Mr Robinsons handskar när jag rörde vid reglagen. Luktade gott i den gjorde det också. Lukten påminde mig om något. Jo, om hur den luktade när den var ny.

Nåväl, detta var värt sex stämplar tyckte jag. Men servicekillen tyckte att det bara var värt tre stämplar. Så jag fick  också ett nytt tvättkort som man visar upp var gång man tvättar bilen och betalar för det. Då får man den tionde tvätten gratis. Kortet var stämplat med sju stämplar!! Så nu behöver jag bara betala för två tvättar och så får jag nästa på köpet. Så jag har blivit ordentligt kompenserad för att jag inte läste den finstilta texten på kortet.


En annan grej var när jag åkte till Trollhättan i går och märkte att bilradion började gå dåligt en bit utanför Borås. Det var skrap och det gick inte att automatiskt söka stationer med bättre mottagning. Jag stannade därför och gick ut och kollade antennen. Den var borta! Bara fästet var kvar och antagligen var det någon ligist som brutit av den. Det kan ha hänt för länge sedan för jag har inte åkt långt på väldigt länge. Och så länge jag kör i stan så märks inget.

Jag åkte in till Toyota-säljaren Lindströms Bil i Trollhättan och hoppades att de skulle ha en ny i lager. Det hade de inte men erbjöd sig beställa en. Jag berättade då att jag bodde i Borås och det var bättre att jag beställde den där.
- Jag kan ringa Borås och be dem beställa en åt dig, sa killen i Trollhättan.
Han gjorde så och sedan han förklarade vad det var för pryl han avsåg med ett 14-siffrigt artikelnummer så fick jag själv prata med killen i Borås och han skulle SMS-a mig när antennen kommit. Han trodde att det skulle bli i morgon.

Drygt 400 pix fattigare men mycket nöjd med servicen hos Lindströms Bil. Ja, det är de som har försäljning och service för Toyota i Borås också.


Inga kommentarer: