söndag 19 januari 2014

Lærdalsøyri i mitt minne

I morse vid frukosten hörde jag på radion den tråkiga nyheten att Lærdalsøyri i Norge längst in i Sognefjorden hade drabbats av en svår brand, som efter vad senare meddelats har gjort att ett 23 byggnader har totalförstörts och 16 av dem skall vara bostadshus. Lærdalsøyri har en även för Norge unik trähusbebyggelse och 161 av husen är K-märkta och ingår i det fjordlandskap som är upptaget på Unescos världsarvslista. Jag tänker inte närmare beskriva branden utan hänvisar till Svenska Dagbladet och för den som förstår norska och vill se dramatiska bilder till VG.

Jag besökte Lærdalsøyri i Lærdals kommun i juni 2007 och tog då några bilder på den vackra tätorten. I kommunen bor drygt 2 000 invånare och i tätorten cirka 300. En stor näring är turism och det finns två stora hotell, där Hotel Lindstrøm är det äldsta. Det  var där jag bodde under mitt besök och det var Lindstrøm själv som stod i receptionen såväl på kvällen som morgonen. Han berättade att han var den sjunde generationen. Hotellet grundades 1845 men är i dag inrymt i en modern och ganska ful byggnad. Jag har dock sett på bilder att den klarat sig. Frågan är hur annexen, inrymda i gamla träbyggnader, har klarat sig.

Här är några bilder från mitt besök. Först dock en bild på den två och en halv mil långa tunnel - världens längsta vägtunnel - man åker genom om man kommer från Bergen och skall till Lærdal. Sommartid kan man också välja vägen över fjället. Den är 48 km lång och under den resan når man upp till 1306 meter över havet. Vägen börjar i Aurland som liksom Lærdal ligger vid Sognefjorden, alltså vid havsytan. Fjellvegen mellom Aurland og Lærdal


Jag bodde i annexet, en gammal schweizervilla. 



Och så några bilder på från det vackra samhället. Det är inte nödvändigtvis så att de hus som syns på bilderna är de som brunnit, men så här lär det inte se ut nu. 







 Större bild om du klickar på den  med mushjulet.


Edit 2014-01-20 kl 12.15:
Hotell Lindstrøms annex har också klarat sig i branden. Det gäller således också den vackra schweizervillan, som jag bodde i. Dessutom har åtminstone husen på de två första gatubilderna klarat sig. 








Inga kommentarer: