lördag 2 juni 2012

Skulpturbiennal

 
Återigen är det skulpturbiennal i Borås. Första gången var 2008. Numera har det blivit flott värre och den kallas Borås Internationella Skulpturbiennal. 22 skulpturer har placerats ut i staden och med dem som redan finns här blir det ett 100-tal. Biennalen öppnades i dag och pågår till den 16 september.

Jag gjorde en vandring för att fotografera konstverken och började vid Bäckängsgymnasiet, där Eric Grates Folkvisan har stått sedan 1949. Det har dock inte blivit av att jag fotograferat den förut eftersom den står utanför en byggnad som jag den 7 maj 1963 bestämde att jag aldrig skulle besöka mer. På den tiden hette det Högre Allmänna Läroverket i Borås och där tog jag nämnda dag min studentexamen. Jag har nästan lyckats att låta bli att besöka min gamla skola, men 2003 hade vi studentjubileum och då gick jag in där igen och kunde konstatera att det var i stort sett sig likt. Dock hade rektorns stol i aulan förpassats till ett förråd, där jag dock för första gången fick min önskan uppfylld: att en gång få sitta i den.

Eric Grate: Folkvisan. 

Så jag gick vidare till den närbelägna P A Halls terrass, där Kulturhuset ligger. Detta har varit stängt för en grundläggande renovering och öppnade igen i november 2011. På terrassen fanns följande skulpturer.
Dan Wolgers: Källa (Fontän).

Kerstin Dahl: Vintergatan går genom magen. 

Carl Fredrik Reuterswärd: Var rädd om jorden.

Samt den här som nu fått en betydligt mer framträdande plats. Tidigare stod den i entrén till biografen Röda kvarn:
Tilde Lovell: Fauna.

Inne i Kulturhusets entré hittade jag. 
Beth Laurin: Del nr 1 av Tillstånd VI Del 1.

Man kan av ovanstående titel förstå att det ibland nog är svårare att hitta på vad man skall kalla det än att göra konstverket. Denne konstnär har dock gjort det lätt för sig: 
Bjarne Melgaard: Untitled.

Sedan är det mer en installation än en skulptur: 
Martin Erik Andersen: in order to do good (acoustic).

Cajsa von Zeipel: Pose plastique.

En glasskulptur som omväxling:
 
Alyson Shotz: The Shape of Space.

Alldeles intill ligger Gustav Adolfs kyrka och utanför denna stod den här, som är utmejslad ur en stor stock med hjälp av motorsåg och hammare:
Stephen Balkenhol: Mann.

Utanför kyrkan stod också denna: 
 Katrine Helmersson: Untitled.

Inne i kyrkan återfanns också några skulpturer: 
 Lars-Åke Åberg: Hus 18. 

 Oskar Korsár: Eva.

 Oskar Korsár: Solen.

 Christian Partos: Epifania.

Därmed får det vara nog för i dag. Promenaden fortsätter vid ett senare tillfälle med bland annat en fin skulptur av Ernst Billgren. 


Klicka på en av bilderna så startar ett bildspel med större bilder. 


Edit 4 juni klockan 10.15:
Jag såg att om man googlar på "skulpturbiennal" så kommer min anspråkslösa blogg upp på åttonde plats och om man goglar på "skulpturbiennal Borås" blir den på tionde plats. Jag har antagligen fått nya läsare tack vare Google och hälsar er välkomna och hoppas att ni läser lite mer på bloggen.

Missa inte heller det andra avsnittet av skulpturvandringen.




Inga kommentarer: