måndag 17 november 2014

I eftermiddag kan ni höra på mig på Radio Sjuhärad




Det är i dag 19 år sedan Västsverige drabbades av en svår snöstorm detta datum. Jag bloggade om det för tre år sedan.
http://savenfjord.blogspot.se/2011/11/for-16-ar-sedan-den-17-november-1995.html

Erika Larsson på Radio Sjuhärad läste detta och ringde mig och frågade om hon fick komma upp och göra en intervju. Så blev det och vi hade ett trevligt samtal i ämnet som hon fångade upp på band. Nu sitter hon väl som bäst och klipper ihop det 40 minuter långa samtalet till ett lagom långt samtal. Jag avundas henne inte. Min journalistiska erfarenhet säger mig att det tråkigaste som finns är att koka ner ett snacksaligt intervjuoffers prat till en lagom omfattande artikel. Hur skall det då inte vara att göra det för ett 5-minutersinslag - eller vad det nu blir - i radio.

Nåväl, resultatet kan ni höra i Radio Sjuhärad efter klockan 15.03 i eftermiddag. Om ni inte bor i Radio Sjuhärads täckningsområde går det bra att höra på länken jag nyss lämnade. Där kan ni också höra det i efterhand. Jag återkommer om exakt tidpunkt när jag vet den.

Nu var det länge sedan jag medverkade i radio utanför studiomiljö. Men jag vill minnas att det då var ett rejält kabeldragande innan de fick till det. I dag sticker reportern fram en smartphone kompletterat med en mikrofon framför näsan och mer är det inte. Lite för enkelt kanske i min smak eftersom jag liter av mikrofonkåthet. Stick en mikrofon under näsan på mig och orden bara forsar ur munnen.

På den tiden kunde man inte heller ta bilder för radioprogram. Det vill säga att man kunde men det var ingen vits med det eftersom bilderna inte kunde visas.  Nu kan man lägga ut dem på hemsidan eller facebook. Så vem vet, det kanske kommer några bilder här också liksom på min lilla samling av modellbussar. Samma apparat som användes för inspelningen kunde också ta bilder. Jag frågade aldrig men jag tror att den kunde koka ägg också.






Inga kommentarer: