tisdag 7 juli 2009

Så har tågstoppet börjat

I går stängdes banan av mellan Göteborg och Trollhättan för bygge av ytterligare en etapp av dubbelspåret. En del av den satsning som en gång gjordes för att GM skulle behålla Saab-fabriken i Sverige. Det var långt innan Koenigsegg det. Det blir avstängt fram till och med söndagen den 9 augusti. Under tiden får tågresenärerna åka buss på den här sträckan. Bussarna tar ungefär en halvtimme längre tid än tåget, men det står i alla annonserade tidtabeller så det kommer inte precis som en överraskning.

Spännande inte minst för mig som planerat ersättningstrafiken för tågen Göteborg-Oslo förutom nattåget, som dels körs SJ och dels leds om via Uddevalla respektive Herrljunga. Jag sov lite oroligt natten till i går: hade jag missat något? Hade jag bedömt bussbehovet rätt? Hade någon annan missat något. Till exempel glömt skriva ut bussar och/eller förare? Hade lokföraren på söndag kväll fått order om att han skulle köra tåget från Göteborg och parkera det i Trollhättan? Jodå, allt fungerade och strax före 06.00 rullade två dubbeldäckade bussar från Interbus in på Kruthusterminalen i Göteborg. Där höll SJ på att lasta en buss till Trollhättan och Vänersborg, som avgick 5 minuter före vår buss. Det har inte något med konkurrens att göra utan är en följd av olika principer för när bussarna på regionala sträckor skall gå jämfört med dem som skall mata till fjärrtåg. De senare har i princip en tidtabell som inte går att ändra och de måste därför avgå i rätt tid från Trollhättan. Därför går dessa bussar cirka 35 minuter före tågets ordinarie avgånstid från Göteborg. För bussarna Göteborg-Vänersborg anser SJ och Västtrafik det lämpligare att bussarna går i rätt tid och kommer fram lite senare än tåget. Detta gör ju också att vi spar in en buss så det är bra för oss också.

En av dubbeldäckarna hade en släpvagn tillkopplad för resenärernas bagage och inte minst deras cyklar.

Man kunde också åka med denna fina buss, som gör reklam för och också används för Volvo Ocean Race.

När Interbus egna bussar inte räcker till hyr man in från andra bussbolag. Den här fina bussen kom från Leja Touring.

Även i dag har det gått bra. Detta mycket tack vare två fantastiska flickor: stationsvärdarna Mia i Trollhättan och Inger i Göteborg. Inger är nedlånad från Gävle och skall nu vara två veckor i Göteborg innan hon får avbyte av en kollega också från Gävle. De är inte de enda som kommer långt ifrån för att jobba under den här avstängningen. Personal som jobbar på banan kommer från i stort sett hela landet, likaså en del av bussförarna och trafikledarna. För dessa är semester i juli något de inte ens kan drömma om. Det är tack vara sådana människor som Sverige fungerar.

Slutligen ber jag att få gratulera vännen Kenneth i Malmö. Han kunde häromdagen fira ettårsdag. Ja, han är lite äldre själv men det är hans blogg som fyller ett år. http://kennethsvardag.blogspot.com/ Ni läsare skall vara tacksamma för att den bloggen finns. Det var nämligen Kenneth som inspirerade mig att börja blogga. Och om två veckor firar jag 1 år som bloggare. Då blir det fest och bild på en tårta från Sveriges bästa konditori - Conditori Nordpolen i Vara - och champagne.






1 kommentar:

Kenneth Svensson sa...

Tack för de fina orden Staffan.

Med vänlig hälsning

Kenneth
(ej anonym denna gång)