måndag 23 maj 2011

Västtrafik hotar med inkasso

I dag fick jag ett hot om inkasso från Västtrafik. Vad har jag då gjort för fel? Jo, det är så att jag har autoladdning på min kontoladdning. Det vill säga att jag har från början 200 kronor på kortet och när jag har rest upp dessa så fylls kortet automatiskt på med 200 kronor som sedan dras från mitt Visa-kort.

Observera detta med "sedan dras från". Om nu den överföringen inte fungerar så har jag alltså redan fått pengarna på kortet. Det är ju i och för sig bra för då kan jag åka vidare som inget hänt. Nu var det dock så att jag fick ett nytt Visa-kort för en dryg månad sedan. Det är någonting som man får med tre års mellanrum utan att man ber om det eller har tappat det gamla kortet. Det nya kortet har samma nummer som det gamla men det finns en tresiffrig kod som man skall inge för att verifiera att man har angett rätt kortnummer. Den ändrades när jag fick det nya kortet.

Därför fick jag i dag besked att överföringen misslyckats och därför kommer tjänsten att tas bort från mitt kort. Men jag tycks ha två dagar på mig att rätta till detta för på onsdag gör de ett nytt försök och fungerar det inte då lämnas fallet till inkasso. Om kortet nu är avaktiverat för all framtid vet jag inte. I varje fall har jag i dag lagt in rätt uppgifter så jag hoppas det fungerar på onsdag. Men Västtrafik är ju inte direkt kända för sin snabbhet (vare sig det gäller den trafik de kör eller det gäller administrativa rutiner).

MEN INKASSO? Jag ringde Kundservice och höjde rösten en aning. Det var tillräckligt för att den som svarade där bad mig lugna ner mig och var väldigt tydlig på att felet helt och hållet var mitt för det stod i köpvillkoren när jag tecknade det här abonnemanget. Vem läser köpvillkor? Och även om jag hade gjort det hade jag knappast förknippat det med att jag skulle göra en åtgärd när mitt Visa-kort rutinmässigt byttes ut.

Kan inte Västtrafik först ge en ordentligt med tid att rätta till detta och om man struntar i det (eller det inte fungerar) skicka en vanlig räkning (må vara med faktureringsavgift)? Nej, det kan de inte för de skulle de tänka kundorienterat. Och det kan de inte.

Ironiskt nog var detta upp i Svenska Järnvägsklubbens debattforum Postvagnen för några veckor sedan. Då tog jag Västtrafik i försvar och skrev att det måste väl ändå vara ett missförstånd för så kan det ju inte gå till. Jag har skrivit mycket dumt i mina dagar och en del som jag ångrat men inte något så dumt som detta och ångrat så mycket.

Fortsättning lär följa...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Staffan!

Vi har precis haft den här diskussionen uppe internt. Skall se över processen/informationen! Det där med köpvillkor är ju viktigt men tror som du att få läser det.

Mvh

Lars Backström
VD Västtrafik

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Lars!

Nu blir jag verkligen imponerad. Inte hade jag väntat mig svar från självaste vd:n för Västtrafik på mitt "lilla" problem.

Jag får åtminstone ta tillbaka det att Västtrafik inte är kundorienterat. Vi får väl se nu vad de interna diskussionerna leder till. Likaså om det ordnar sig i morgon. Nu har jag i alla fall fullföljt mitt åliggande.

Vänligen
Staffan
(inte lika besviken längre)

Anonym sa...

Bra svar Lars!

Mvh

Johnny

Bengt Rahm sa...

Har precis råkat ut för samma sak. Hot om inkasso redan efter två dagar trots att jag har ett fungerande SJ Priomastercard där pengarna skall dras ifrån. En obehaglig upplevelse att behöva vara med om detta för en rättskaffens människa som aldrig missat att betala en räkning under sitt 60-åriga liv.

Staffan Sävenfjord sa...

Det har nu gått så gott som ett år sedan Västtrafiks vd Lars Backström lovade att se över detta men tydligen har inget hänt. Eftersom det kan inträffa fel som kortinnehavaren inte råder över så är det ju inte lämpligt att hota med inkasso redan efter två dagar. Dessutom avaktiveras kortet automatiskt och det innebär ett visst besvär att aktivera det igen. Om inte annat så tar det ungefär en vecka och med ett par resor Borås-Göteborg så kommer man lätt över 200 kronor.

200 kronor är alltså det belopp som Västtrafik tar i så mycket för att få in. Detta med autoladdning är annars ett alldeles utmärkt system när det fungerar så visst bör Västtrafik titta över detta. Snarast!