fredag 11 december 2009

Svininfluensavaccinerad

Så har jag då gjort vad som myndigheterna har fått att låta som en samhällelig plikt. Nämligen vaccinerat mig mot svininfluensan - eller nya influensan som vårdcentralens skyltar envisades med att kalla den. Så nu sitter jag här med en lite öm och värkande arm, men värken kanske beror på att jag passade på att besöka julbodarna vid Stora torget och köpte årets ranson av rökta korvar (fyra för 120 kronor: älg, ren, vildsvin x 2) och hjortronsylt. Om den senare stod det att det var hög bärhalt och det märktes när jag skulle bära hem alltsammans.

Jag skulle ha vaccinerat mig långt tidigare för nu hände ju just det som jag var rädd för, nämligen att influensaepidiemin skulle hinna gå över innan jag hann vaccinera mig. Men nu tröstar mig media i alla fall med att det kan komma en ny våg till våren och då är Ragnarök och Harmageddon nära. Om man inte vaccinerat sig vill säga. Jag har dock inte tillhört någon av de grupper som fått vaccinera sig förrän nu. Denna vecka öppnade sig paradiset även för oss som inte tillhör någon riskgrupp. Väntrummet var fullt av folk, de flesta verkade mycket skröpliga. Men tillhörde tydligen inte någon riskgrupp. Så det blev att vänta 40 minuter innan den yngsta, sötaste och trevligaste av sköterskorna tog hand om mig och gav mig sprutan.

Det var nära att det gick fel. Jag hade nummer 16 och när nummer 15 kallades in var det spännande att se vem som skulle hämta in mig. Först kom den äldsta sjuksköterskan men hon gick tydligen på rast. Sedan kom den manliga sjuksköterskan (jo, det heter så) och gick tydligen också på rast. Så kom hon då och log som en ängel. Lite absurt kanske med denna försmak av himmelen. Emma hette hon. Men den manliga sjuksköterskan hette Gabriel.

Om det gjorde ont? Ja, det är klart att det gjorde. Men inte så farligt. Så nu får vi se vad som händer: jag läste om alla de biverkningar jag kan drabbas av. Tydligen kan jag få feber och något som liknar influensa av själva sprutan. Hittills har jag alltid blivit sjuk av alla vaccinsprutor jag tagit. När jag tog Calmette-vaccinationen (mot TBC) blev jag riktigt sjuk och fick inflammation i såret och ett fult ärr som först på senare år försvunnit. Det beror dock på att det täcks av fett.

13 dagar kvar till jul. På söndag är det tidtabellsskifte för både tågen och lokalbussar. I år var det helt rätt i tidtabellen Göteborg-Oslo så det blir inga nödinsatser på julaftons kväll.

Förresten är det inte konstigt att när Tiger Woods hade bråkat med sin svenska fru om att han tagit fel på hål och var påtänd och körde in bilen i ett träd så upphörde plötsligt svininfluensan. I varje fall slutade tidningarna att skriva om den då. Anna Anka har visst skilt sig från Paul också men hon skall vara med i TV på julafton i alla fall. Så om ni tycker att årets avsnitt av Kalle Anka är det fånigaste hittills så beror det nog på att ni råkat få in TV3 i stället för SVT1. Anna Anka lär för övrigt vara syster till Kalle Anka. Fast mer känd under namnet Dumbella. Tja, det ligger något i det.

Inga kommentarer: