fredag 22 januari 2010

Att lura folk på andras lidande

Man undrar hur samvetslösa folk kan vara. Vi ser bilder från Haiti och hur folk lider i den mån vi orkar se dem. Många har skickat pengar eller lagt dem i insamlingsbössor. Andra - som jag - skall ta oss samman och göra det i helgen. Frågan är bara vart jag skall skicka dem. Jag hade tänkt skicka dem till Svenska kyrkan men så kom det ett vanligt tiggarbrev från dem i går. Jag skickade nämligen 150 kronor dit för snart ett år sedan sedan jag hittat en gammal fastebössa och fann att den innehöll 75 kronor. Eftersom jag på sätt och vis hade förskingrat kyrkans pengar sonade jag mitt brott genom att dubbla detta. Sedan dess har jag fått så många tiggarbrev från kyrkan att min gåva gått med förlust - om vi antar att varje tiggarbrev kostar 10 kronor att skicka ut. Den här gången hade jag tänkt skicka ett belopp med tre nollor efter och jag tog för givet att pengarna skulle gå till Haiti. Men icke: jag läste igenom följebrevet och det stod inte ett ord om Haiti. Det var säkert ett behjärtansvärt ändamål i alla fall men hur många tänkte som jag och känner sig lurade?

Men värre är ju de samvetslösa typer i Falkenberg som gjorde inbrott hos Röda Korset och stal 20 000 kronor i insamlade medel genom att ta med sig hela kassaskåpet. Det är så man vill ha tillbaka den gamla lagen om att den som stjäl annans egendom mister handen. Sedan finns det ju de som använder Internet till att lura till sig Haiti-pengar. Avsändarna uppger sig representera Röda Korset eller Unicef men betalar man till de hemsidor som de länkar till hamnar pengarna i bedragarnas fickor. Här kan man ju dock undra hur folk som får dessa skräpmejl tänker. Är det desamma som går på att deras e-postkonton kommer att stängas om de inte meddelar bluffmakarna sitt lösenord? Så att bluffmakare sedan kan använda min e-postadress för att t ex skicka ut sådan här skit. I mitt namn dessutom, fast pengarna får jag ju inte.

Nåväl, bedrägerier i stor skala är ju lätta att avslöja. Vad skall man då säga om GT som i dag skänker 2 kronor på varje lösnummer de säljer till Haiti? Men samtidigt har man höjt lösnummerpriset från 11 till 12 kronor. Det finns bara ett råd: låt bli att köpa GT inte bara i dag utan hela veckan och skicka 84 kronor till Haiti i stället. Nej, tacka vet jag krögaren på Thai Silk i Borås som kommer att skänka hela dagskassan på måndag till Haiti.

Inga kommentarer: