torsdag 28 januari 2010

De ringde från TV4:s Talang

Att jag är en stor talang har jag länge vetat. Jag är dock den ende i världen som vetat det. Frågan är bara vad min stora talang är. Sjunga kan jag inte. När jag en gång skulle lära mig liturgisk sång för Henry Weman i Uppsala (låter efternamnet bekant så kan det bero på att hans son Gunnar blev ärkebiskop) så berättade jag att jag inte kunde sjunga. Detta ansåg Weman som omöjligt.
- Alla kan sjunga. Kandidaten har väl sjungit med sin mor eller farmor.
Min farmor var allergisk mot musik så det var uteslutet. Min mamma däremot sjöng gärna men ett stämbandsfel gjorde att hon lät som Bonnie Tyler.
- Ni har väl sjungit Mors lilla Olle eller Bä bä vita lamm åtminstone.
- Jo, det har vi förstås.
- Se där, då skall vi se.
Weman satte sig vid pianot och spelade Mors lilla Olle och bad mig sjunga med. Varvid jag klämde i med Bä bä vita lamm.
Jag blev befriad från undervisning i liturgisk sång. Jag hade kunnat blivit präst ändå.

Idrott är heller inte min stora talang. Mitt rekord i längdhopp är 2,90 meter och i höjd 1,20 meter. I stavhopp är det 1,10 meter. Jag är nog den ende i världen som hoppar lägre med stav än utan. Jag trodde dock ett tag att jag var nära världsrekordet i kortdistanslöpning. 10,9 sekunder var ju inte så långt ifrån. Tills jag förstod att de andra sprang 100 meter och jag bara 60. I fotboll blev jag alltid vald sist men jag gjorde faktiskt ett mål en gång. Det berodde på att en klasskamrat sparkade bollen på mig och den träffade mitt på - ja, men behöver ju inte uttrycka allt i klartext och studsade in i mål.

En talang jag hade förr var att äta. Hur mycket som helst utan att må illa. Men den talangen har gått förlorad med åldern. Så jag blev milt sagt lite förvånad när jag var ute med hundarna (apropå talangen att kunna äta hur mycket som helst) i det vackra vädret och mobiltelefonen ringde. Samtalet kom från TV4-programmet Talang. Han som ringde frågade om jag kände till programmet. Jo, jag har ju faktiskt träffat Zillah och Totte en gång så det gjorde jag. Men jag har inte sett det. Nu var man ute efter någon som kunde äta mycket. Det var bara att beklaga att jag inte hade kvar talangen på området från unga år. Det hade ju varit trevligt att ha slagit ut sångare, trollkarlar och eldslukare genom sin talang att kunna äta. Mer än Bert Karlsson till och med.

Nu var det dock inte mig de var ute efter utan killen som vann korvätartävlingen i Ullared, som jag skrivit om tidigare i min blogg och som också visats i TV på Kanal5. Jag sade vad jag visste och gav dem två kontakter som förmodligen kände honom bättre. Hur de hittat mig? Jo, Google förstås. Sök på korvätartävling och min blogg kommer fyra. Det är ett mycket bra resultat, ett av mina bästa.

Hoppas det går bra för Benny om han nu kvalificerar sig. Själv beklagar jag att det inte blev något genombrott den här gången. Heller.

Inga kommentarer: