lördag 29 maj 2010

Gårdsfest och lite fler skulpturer

I dag hade vi gårdsfest på området där jag bor. Nej, det var inte helstekt gris men det gick visst att köpa varm korv eller kaffe med dopp. Och så var det någon som stod och sjöng utan att någon lyssnade. Vidare var det ponnyridning eller man kunde åka i vagn efter en annan ponny. För övrigt var det en avslagen historia. Ett 25-tal grannar hade kanske letat sig dit. Då bor vi nästan 1 000 personer på området.

Jag gick i stället ned till stan. På vägen dit hittade jag denna installation, vilken väl var menad som en protest mot skulpturfestivalen som just nu pågår i staden. "Konstnären" heter Bo Göran Carlsson, en mycket bildad herre med över 600 akademiska poäng och såväl filosofie doktor som teologie licentiat. Dessutom en politisk virrtupp som representerat flera partier, numera Sjukvårdspartiet. Boråsarna känner nog honom mest på grund av hans insändare i Borås Tidning, där hans åsikter närmast kan sammanfattas "allting är fel". Ja, med ett undantag. Gissa vem jag tänker på.
Lite gladare blev jag när jag hittade den här vägginstallationen på Badhuset: Hani av Anne-Karin Furunes.
Jag gick också förbi Stora torget för att se om de tagit bort presenningen från Eva Hilds skulptur Wholly. Det hade de och jag som hade tänkt ut lustigheten att den var snyggare med presenningen kvar blev besviken. För om jag skall behålla mitt goda samvete så måste jag säga att denna skultpur tyckte jag var fin.
Ännu en prydnad för Borås - och en anledning att åka hit i sommar. Till min glädje kunde jag också se grupper av turister som gick omkring med en karta i handen och beundrade skulpturerna.

Inga kommentarer: