torsdag 26 augusti 2010

Utan Internet

I lördags kväll hände det som inte får hända. Mitt bredband lade av. Nåväl, snart kom information på supporten att det var ett större fel som beräknas vara avhjälpt på söndag klockan 03.00, 12.00 och slutligen 14.00. När jag kom hem vid 17-tiden satte jag på modemet och det såg rätt ut. Sedan datorn och sedan in på Outlook. Men ingen kontakt. Inte på Internet heller.

Snabbt samtal till supporten, som stänger 18.00 på söndagar, och fick besked att byta modem. Jag råkade faktiskt ha ett annat liggande men inte hjälpte det. Och då hade supporten hunnit stänga så jag ringde måndag morgon i stället och felanmälde. Det skulle ta flera dagar innan någon kunde undersöka stationen. Men i dag blev det någon som gjorde det: - Inget fel här.

Nåväl, i går stod jag inte ut utan Internet så jag gick och köpte en bärbar dator med mobilsurf. Det var ju bara det att Internet med mobilsurf tar väldigt lång tid. Man kom att tänka på tiden med modem som ringde upp. Så då ringde jag Telias dyra support (19 kronor per minut) och fick tips hur jag kunde koppla in mig på det fasta abonnemanget. Så nu har jag i alla fall en supersnabb dator.

På måndag kommer en snubbe och kollar på datorn vad det är fel. Nu vet vi ju i alla fall att det inte är på stationen eftersom det fungerar med den nya datorn. Hoppas han hittar felet. Det är lite jobbigt med den lilla datorn. Men bättre än inget.

Tänk att man kan få sådan abstinens av att vara utan Internet ett par dagar. Finns föreningen AI = anonyma internetanvändare?

Inga kommentarer: