torsdag 8 september 2011

Ny restaurang i Borås

Ibland blir man positivt överraskad. Som i fredags i förra veckan när jag kom på att det Plus65-kort som Borås stad gett oss alla som fyllt 65 år också kan användas till att upptäcka bygden. Jag hade således gjort upp en rätt bra runda, som skulle hinnas med mellan 08.30 och 15.00 när kortet gäller. Först åkte jag buss till Fristad.

Därifrån med tåg tillbaka till Borås och sedan Viskafors.Det är samma tåg och det är inte många gånger i mitt liv jag har åkt tåg förbi Borås. På bilden syns tåget lämnas Viskafors, en station som är mycket vackert belägen utmed Viskans strand.

Från stationen kan man se den tidigare kyrkan, som sedan blev krog och kongresscenter. Efter en mängd inbrott tröttnade dock ägaren och har försökt sälja den. Men så vitt jag vet har det inte lyckats. Så Sveriges enda krog som är inrymd i en före detta kyrka är nu stängd. Tillfälligt får vi väl hoppas. Viskafors kyrka låg alltså mycket vackert uppe på ett berg och innan vegetationen blev alltför tät var det en fantastisk utsikt härifrån. Den är också unik eftersom den i många år ägdes av Rydboholmsbolaget och inte Svenska kyrkan. Samma sak gällde kyrkan i Rydboholm, men annars lär bolagskyrkor inte ha varit särskilt vanliga i Sverige.

När bussen från Viskafors kom till Rescentrum såg jag nere på Centralstationen ett intressant tåg, som måste utforskas. Jag steg alltså av bussen och hittade detta. Med ett lok från 1956 i spetsen för två diesellok bestod tåget av ett stort antal äldre vagnar, som skulle flyttas från Bergslagernas Järnvägssällskaps uppställningsplats vid Lärje till Landeryd.

I bakre änden fick man dessutom hjälp av ett ånglok när man tuffade vidare efter ett längre uppehåll i Borås.

Efter detta begav jag mig till Hüttners för att äta lunch. Men det visade sig att Hüttners inte fanns kvar. På dess plats fanns i stället Restaurang Linné.

Här tog krögaren Tomas Aspman mot mig och serverade en alldeles utmärkt fläsknoisette med råstekt potatis. Men var var allt folket. På Hüttners tid brukar här vara fullt trots att det är cirka 10 minuters promenad från centrum. Tomas var dock lugn:
- Jag öppnade denna veckan och det har varit stängt flera månader så folk har inte hittat hit än.
Det måste vi ändra på så jag lovade att dra mitt lilla strå till stacken, vilket jag gjort med detta.

Det fanns ingen napoleonbakelse till kaffet men det här lilla bakverket med generöst med vispgrädde var en angenäm bekantskap. Det bästa av allt: det bjöds på det.

Bilderna blir större om man klickar på dem! 

1 kommentar:

Staffan Sävenfjord sa...

Restaurang Linné blev tyvärr inte gammal på platsen. Det har sedan dess hunnit öppnas en ny restaurang i lokalerna men även denna har lagts ned och numera finns ingen restaurang alls där. Vi får väl se om någon vågar öppna den på nytt senare.