onsdag 12 december 2012

Tuffe Uffe - eller vårt behov av en enda syndabock

Min favoritjournalist är Ulf Nyström på Göteborgs-Posten. Det beror på att han är mycket kunnig när det gäller järnvägar och bussar, mina egna specialämnen. Det beror också på att det är en väldigt trevlig herre rent privat. När jag jobbade på SJ var det bara några få utvalda som fick tala med pressen. För att bli utvald måste man vara mycket solidarisk med företagsledningen och man skulle helst inte kunna för mycket om järnvägen. SJ ville ju inte riskera att ha presstalesmän som gav korrekta svar eftersom det kunde missbrukas av journalisterna. Dock fanns ett undantag: Ulf Nyström på GP och honom fick jag prata med.

Eftersom Ulf hade sitt tjänsterum med utsikt över bangården på Göteborgs central såg han ju ofta vad som hände innan vi som jobbade med trafikledningen visste det. Vi satt i ett gult hus bredvid centralstationen men hade för säkerhets skull inte fått de rum som hade utsikt mot bangården. Därför ringde Uffe en dag och frågade var loket till Stockholms-tåget, som just skulle avgå, var. Jag kollade med de kollegor som borde veta men de kunde bara säga att det var borta. Ingen visste var det var. Något annat lok gick heller inte att få ut just då eftersom man jobbade med spårväxeln som ledde till lokuppställningen. Så Ulf och jag fick ihop något om att ett lok hade stulits på Göteborgs central. Tjuven avslöjades dock lite senare: det var växlingen som lånat loket utan att säga något. (Nu kan det avslöjas att det var jag som var Ulfs hemliga källa. Givetvis skyddades jag i artikeln.)

Numera driver Ulf Trafikbloggen på GP:s hemsida och där delar han med sig av sina kunskaper om tågtrafik och annan kollektivtrafik men även om vad som händer på gator och vägar. Högst läsvärt.

I går skrev han om störningar i spårvagns- och lokaltågstrafiken på grund av kontaktledningsproblem. Där dristade han sig att förklara att det inte är Västtrafiks fel allt som händer i spårtrafiken. Men se det gillade inte läsarna. De vill nämligen ha en enda syndabock och då är det ju lämpligt att det är Västtrafik, som ändå får svara för att Göteborgs stad har köpt in urusla italienska spårvagnar och att Nobinas eller Veolias eller Keolis bussförare är otrevliga eller att deras bussar är ostädade eller slitna. Många läsare vill helt enkelt inte veta vem som har det verkliga ansvaret, se bara kommentarerna i bloggen.

Ulf förstod säkert att det skulle bli bråk om detta när han skrev det. Sanningen svider ofta värre än lögnen. Men ändå skrev han. Det var tufft gjort, tycker jag.

(Jodå, Ulf brukar läsa den här bloggen så han kommer nog läsa detta.) 











1 kommentar:

Ulf Nyström sa...

Vad kan man säga, vad kan man skriva?
Jag blir mållös över denna hyllning til min enkla person.
Jag återkommer när chocken gått över.