tisdag 11 december 2012

Buss i eftermiddagssol

Ibland får man till en bild genom ren tur. Jag skulle egentligen bara ta en bild på hur trångt det var för bussen att passera ett vägarbete. Det var signalreglerat så trafiken släpptes bara fram i en riktning i tåget, men även om det var grönt i blinkeriapparaten så stoppades trafiken av arbetsfordon i vägen. Då visade det sig att eftermiddagssolen ville vara med på bilden också men det blev ju rätt stämningsfullt.


Linje 30 är en trevlig linje och där jag tog bilden hade den bara kvar att gå till Holmen, vilket enligt tidtabellen tar fyra minuter och sedan komma tillbaka för att föra mig till stan. Det gjorde bussen också men den var då redan fem minuter sen på grund av vägarbetet.

Sedan åkte vi till Viareds sommarstad, där ingen egentligen får bo på vintern men det var ändå en resenär där. Här är intressant för bussföraren måste vända genom att backa in i en trång ficka. Det gäller att vrida ratten rätt vid rätt tid. Därefter fortsatte vi genom Viareds industriområde och när vi kom till Auto 7H stannade bussföraren på en sidoväg och frågade:
- Har dy sett om vi kört förbi Bossgatan?
Jo, det hade vi och det visade sig att från och med i går skall bussen köra Bussgatan i stället för Företagsgatan. Det blev att köra tillbaka någon kilometer och in där. Det var ingen som väntade vid den enda hållplatsen där så det hade inte behövts.

Sedan skall vissa turer på linje 30 svänga upp till Ramnaslätt, bland annat just den här turen. Vid Sandlid märkte jag att föraren körde för fort i rondellen för att kunna klara att svänga av där och påminde honom om Sandlid. Han svor till - inte över mig utan över sin egen glömska, vände bussen och körde till Ramnaslätt. Inte detta hade han något för för det var inte en enda resenär på den slingan heller.

Men 11 minuter sena kom vi i alla fall till stan och en trevlig och liten annorlunda bussfärd var till enda. Skall sägas att föraren var mycket trevlig och tacksam för all hjälp. Man blir ju lite tveksam annars om man påminner för det kan lätt bli ett "sköt du ditt gubbjävel så sköter jag mitt". Jag brukar då svara "ja, det blir därefter ser jag". Ja, jag säger det inte högt men tänker det och tänker att jag ringer Borås Lokaltrafiks trafikledning när jag kommer hem i stället.

Men det är lika svårt att få tag i dem som Sankte Per. Jo, jag har ringt Sankte Per också men han var inte där. Men det stod Sankte Per i telefonkatalogen. Det visade sig dock vara ett affärscentrum i Uppsala.


Utlovad förklaring till den epok som tog slut i Trollhättan har därför liksom många av SJ:s tåg blivit inställd eller i varje fall försenad. 



Inga kommentarer: