måndag 25 mars 2013

Turistmässan i Göteborg är över






Nej, jag gick inte på Turistmässan i Göteborg i år. Heller. Jag fick nog av den avslagna TUR-mässan 2011 och sedan har det enligt de som varit där bara blivit ännu värre. Om man nu inte skall tro TUR-mässans pressmeddelanden för då är allt uppåt. Således kan man i ett sådant läsa att det gjorts massor med bra affärer på årets mässa. Fler än någonsin.

Lite mer undanskymt kan man läsa att TUR-mässan i år hade 32 700 besökare. Då räknar man antalet inpasseringar, så en besökare som går ut ett tag på stan och sedan återvänder räknas som två besökare. Även utställarna räknas in i den siffran. Men hur man nu än räknar så är det i alla fall tio procent färre än förra året. Och de senaste åren har besöksantalet också minskat rejält.

Jag tror faktiskt att tiden för Turistmässan i Göteborg snart är över. Toni Schönfelder, mannen med Sveriges längsta visitkort (bland annat bussbolagsdirektör, skeppsredare, konsul, biluthyrningsföretagare, busskonstruktör, järnvägskonsult) var där och var med på mässans 30-årsjubileum. Det är inte direkt några berömmande ord han har att komma med.

Själv är jag glad att jag stannade hemma...


Inga kommentarer: