torsdag 4 april 2013

Minns ni tågolyckan i Saltsjöbaden?

Ja, det är klart att ni gör om ni läser den här bloggen. Det var alltså då ett tåg på Saltsjöbanan körde genom stoppbocken där banan slutade och in i ett hus. De första kommentarerna från SL, som är huvudman för tåget, och Arriva, som operativt kör tåget, var att en städerska hade stulit tåget och alltså med vett och vilja kört in i huset. Det talades till och med om att det var Al-Qaida som låg bakom.

Jag var mycket tveksam när jag hörde detta och tänkte att det antagligen var så att tåget lämnats obromsat och aktiverat så att det bara behövdes att någon råkade peta på fartreglaget så kom det i väg. Alltså som när man lämnar en bil i D-läget med motorn i gång och utan att dra åt handbromsen. Så råkar familjens hund, som är med i bilen, komma åt gasen och bilen sätter i väg.

Efter ett par dagar kom det fram att det var ungefär som jag trott. Och städerskan som blivit anhållen i sin frånvaro för "allmänfarlig vårdslöshet" var inte längre anhållen. Det spelade ju ingen roll eftersom hon ändå låg svårt skadad på ett sjukhus omedveten om vad som hände runt henne.

SL:s och Arrivas kommunikationschefer gjorde sig till löjliga figurer när de försökte förklara att de "sagt fel" från början men inte vågade ens antyda att olyckan hade sin grundorsak i att säkerhetsrutinerna inte följdes. De beklagade men de bad inte om ursäkt. SL:s kommunikationschef bad också om förståelse för att det är besvärligt att säga rätt när telefonen ringer mitt i natten. Kan så vara, men det är ju för att göra det som de har sitt jobb och får bra betalt för det. Hade jag varit SL-chef så hade uppfattat det uttalandet som en avskedsansökan och beviljat den omedelbart. Men den som nu är SL-chef var överseende och hade i alla fall det goda omdömet att framföra SL:s ursäkt till städerskan och hennes familj.

Sedan blev det väldigt tyst. Detta fick rasistiska sidor på nätet att spekulera i att man ville tysta ned att städerskan var en papperslös tjej av utländskt ursprung. Den slutsatsen drogs av att städerskor brukar vara utlänningar, utlänningar brukar vara muslimer och muslimer är terrorister eller i varje fall illegala invandrare. Det är alltså inte mina åsikter utan rasisternas.

Så kom då SEKO-tidningen i dag med en intervju med den 22-åriga städerskan. Hon heter Sara, är blond och har typiskt skandinaviskt utseende. Det beror på att hon är född av svenska föräldrar i Hälsingland och uppvuxen där. Jag gillar inte fackförbundet SEKO men jag gillar deras tidning. Läs intervjun här

Glädjande är att väldigt många velat läsa intervjun. Så många att SEKO:s hemsida kraschade av alla som ville in och läsa. Även den kraschen var Sara helt oskyldig till. Men läs intervjun. Så skall bra journalistik bedrivas och Sara framstår som en mycket klok tjej, som definitivt inte är ute efter att hämnas utan vill gå vidare, och som inte vill ha alltför mycket uppmärksamhet. Jag beklagar om jag ändå bidragit till att ge henne uppmärksamhet, men den tycker jag hon är värd.

Vi lär dock inte få se henne hos Skavlan i morgon.Och om Janne Josefsson intresserar sig för det här så hoppas jag han fokuserar på den företagskultur (som fanns även hos företrädaren Veolia och sannolikt också hos SL Järnväg när de själva körde trafiken) kunnat fortgå utan att någon reagerat.


1 kommentar:

kennethsvardag sa...

Förbaskat bra skrivet Staffan. Inte konstigt att så många läser Din blogg.
Kenneth