måndag 14 oktober 2013

Stilla dagar i Torrevieja, andra dagen

Andra dagen var det fredag och på fredagar är det marknad i Torrevieja. Det är en av Spaniens största med runt 1 200 marknadsstånd. På en spansk marknad finns i princip allt. Möjligen förutom levande djur och bilar då. Så den här bilen fanns till salu på en gata utanför marknaden. Jag funderade på att slå till. En Rolls Royce har jag alltid önskat mig. Och 7 900 Euro är ju inte mer än 75 000 kronor! Precis vad en Rolls kostade när jag var liten grabb.

På väg till marknaden åkte vi förbi dessa vackra hus. I Spanien hyr man nästan aldrig sina lägenheter utan man köper dem.


På marknaden fanns som sagt det mesta. T ex grillad kyckling.

Själv fann jag en snygg jacka för 11 euro. Jag lyckades näsan pruta till 10.

Och precis som på höstmarknaden i Borås fanns det massor med kläder.

Busstationen låg i närheten så vi hann med ett kort besök där också. Jag gillar busstationer och i synnerhet när de är så här gamla. Påminner lite om den förtätade stämningen i gamla filmer och det borde väl varit en hästdiligens som kom in i stället för en dieselbuss. Trots att Torrevieja har över 100 000 bofasta invånare och minst lika många under turisthögsäsong har de ingen järnväg utan all kollektivtrafik går med buss, fast det går inte så värst många sådana heller en normal vardag. Till den större staden Alicante är det drygt fyra mil och dit går buss ungefär en gång i timmen. Man kan jämföra med Borås och Göteborg som är ungefär lika stora som dessa spanska städer och där det är drygt sex mil: där går det bussar minst var 10:e minut under högtrafik. Men långpendling tycks inte vara vanlig i Spanien.

Efter hemkomsten tog vi det lite lugnt uppe vid poolen på området och sedan gav Roger och jag oss ut på en promenad med toypudeln Isa. Där mötte vi ett par grannar som berättade att de var på väg till en gatufest i La Mata ett par kilometer bort. Vi bestämde att följa efter men det visade sig att festen bestod av ett par gubbar som stod i ett gathörn och skrek och skickade upp smällare, eller om det nu var bomber. Isa gillade det i alla fall inte så vi nöjde oss med en kort promenad runt torget där ett nöjesfält byggts upp och åkte hem igen för en lugn och fin kväll på den öppna verandan. Det var över 20 grader varmt hela kvällen.

Klick med mushjulet = större bild.

Fortsättning följer med en lång pirvandring och ett misslyckat letande efter ett hus.

Inga kommentarer: