lördag 12 oktober 2013

Stilla dagar i Torrevieja, första dagen

Det gäller att välja sina vänner. Själv väljer jag gärna vänner som har hus i Spanien och som man kan våldgästa en vecka varje höst. Roger och hans fru Tanja är sådana vänner. De får till och med mig att känna mig välkommen till Torrivieja där det för mig blir några lata dagar i den sol som alltid lyser över den här delen av Europa. Årets första utomhusbad kan jag ta i oktober i Medelhavet på Playa La Mata.

Den tredje oktober flög jag således med Ryan Air till Alicante. Det har sagts mycket om Ryan men jag tycker faktiskt att det fungerar bra på deras plan. Och att det är billigt att flyga med dem är ju inte precis någon nackdel även om man får betala över 500 kronor för att ta med en väska som är större än normalt handbagage. Och så tillkommer prioriterad ombordstiging om man vill ha det. Och det vill jag. Men lite över 1 740 kronor för att flyga från Göteborg Säve till Alicante Airport och tillbaka är ju inte mycket att säga om. Visst: det tillkommer taxi från bostaden till Borås Resecentrum och biljetten på buss 100 till Göteborg.

Roger hade varit hemma i Sverige för ett tjänsteärende och därför hämtade han och hans son upp mig vid Göteborgs central så den biten kostade inget extra. Roger och jag fick därmed också sällskap på flyget. Säve flygplats är inte precis någon höjdare och det var långa köer till bagagedropen och incheckningen. Men vi var ute i god tid så vi upplevde inte någon stress. Och det är korta avstånd från entré till allt annat inklusive till planet som står på plattan.

Längre att gå blev det på flygplatsen i Alicante. Men just som vi kom fram till bagagebandet satte detta i gång och efter bara ett par minuter kom min väska. Så 14.20 kunde vi gå upp till parkeringen där Tanja mötte med bil. Inte dåligt med tanke på att det var 14.20 vi skulle landat. Planet var alltså före tiden.

Jag hälsade på dem även förra hösten och det visade vara sig likt när vi kom fram till Calle Aquiles. Ja, det är inte grannen utan gatan som heter så. Calle skall uttalas "kajje" och betyder rätt och slätt gata.

Tanjas och Rogers hus är det som syns längst till höger på bilden. Inom området finns 52 hus sammanbyggda som radhus. Bara ett fåtal av dem ägs av spanjorer. De andra ägs av utlänningar (ur spansk synvinkel alltså) som svenskar, norrmän och engelsmän. 


Den första dagen ägnade vi åt att gå upp till poolen och att prata lite med grannarna. Många av dem känner jag igen från förra hösten.

Andra dagen innebar marknad och en rätt misslyckad gatufest. Mer därom i kommande inlägg.

1 kommentar:

Pappa B sa...

Hola!
Jag hittade rätt till slut fick börja med lite pappersarbete, gammal som man är så tillämpas fortfarande papper och enna ibland och om bara minnet fungerar så man kommer ihåg vart man ladepappret så löser sig det mesta, så även denna gång. Kul att du hänger med den hä vildsinta gubben på hans äventyr, det värmer.