tisdag 11 februari 2014

Ny chans för Borås Lokaltrafik

Det här inlägget är inte avsett som en hyllning för Borås Lokaltrafik men ni får gärna se det som ett sådant.


I somras meddelades att Västtrafiks upphandling av tätortstrafiken i Borås var klar. Nobina hade vunnit och skulle alltså köra bussarna i Borås från augusti 2014. Därmed var Borås Lokaltrafik också utan trafikuppdrag. Det kommunalägda bolaget hade kört tätortstrafiken i Borås sedan 1945, om än de första dryga trettio åren under namnet Stadsbussar i Borås.


Det var naturligtvis ett hårt slag för Borås Lokaltrafik. I synnerhet var det bittert för att de hade förlorat på grund av kvalitetsvärderingen. När det gällde pris låg de bättre till än Nobina, men det senare vann på sin större erfarenhet. Nobinas erfarenhet av att köra tätortstrafik i Borås är dock begränsad. Fram till 1995, under den tid företaget hette SJ Buss (till 1990) och Swebus, hade de dock kört landsbygdstrafiken inom Borås kommun. Sedan tog Borås Lokaltrafik över denna också fram till 2010, då Veolia började köra den.


Ganska snart meddelade BL att de tänkte överklaga. Jag och många med mig trodde att de var chanslösa och det var bara ett utslag av att de var dåliga förlorare. Men BL hittade en hel del konstigheter i utvärderingen av kvaliteten.


Och minsann: verkade det inte som de hade rätt för förvaltningsdomstolen tog sju månader på sig för att behandla överklagandet. Det tydde på att den nog också lutade åt att det kunde vara något fel på själva förfarandet, främst kvalitetsvärderingen. Eller var de bara slöa?


Så för ett par veckor sedan kom förvaltningsdomstolens utslag. Den gav BL rätt. Kvalitetsvärderingen hade inte gått rätt till utan missgynnat BL. Det var en lång och omständlig dom och jag har inte läst den. Men de som har gjort det har sagt att det blev en vidräkning med Västtrafik.


Det konstiga var att Västtrafik redan genomfört fyra upphandlingar enligt exakt samma modell. Men då hade ingen överklagat. Det kan ju bero på att Nobina tog hem trafiken där och de körde den redan enligt tidigare avtal. Och nu har Västtrafik fått bekymmer: nya upphandlingar är på gång och bland annat processen med upphandling av tågtrafiken i Västra Götaland skulle inom kort påbörjats. Och där hade man jobbat med ett underlag som i tillämpliga delar hade samma typ av kvalitetsvärdering som förvaltningsdomstolen nu dömt ut. Det blir alltså att göra om och att göra rätt.


Men så lätt ger sig inte Västtrafik. De har nu begärt prövningstillstånd i nästa instans, kammarrätten, och vi får nu se om det beviljas och om det gör det denna har en annan syn på saken. Det går kanske fortare där än i förvaltningsdomstolen men några månader lär de alla behöva för att avkunna sin dom. Under den tiden kan knappast Västtrafik sitta med armarna i kors och vågar väl knappast heller ha is i magen. Men de har naturligtvis möjlighet att slopa alla kvalitetskriterier vid upphandlingen och då behöver det inte bli så sent.

Så det kan som en följd bli problem med tågupphandlingen. Visserligen är det inte trafikstart förrän december 2015 men förutom att räkna på avtalen så behöver ju tågföretagen också tid för att bygga upp verksamheten. Och vem vet: det kan ju bli överklaganden där också. Och om den upphandlingen dröjer så kan det bli dyrt för Västtrafik: trafiken som i dag körs av SJ sedan DSBFirst lämnat in i förtid är inte direkt billig.

Borås Lokaltrafik har nu i alla fall fått sitt nuvarande avtal förlängt för resten av 2014 och sedan kan det sägas upp med nio månaders varsel. Skall upphandlingen göras om räknar Västtrafik med att det kommer att ta ett par år innan allt är klart och så länge lär BL få fortsätta köra. Och vem vet: de kanske tar hem upphandlingen också när den blir. Nu vet du ju hur de skall räkna och Nobina kanske har hunnit tröttna på de struliga boråsarna...

Det lär bli anledning att återkomma. Egentligen borde jag väl gratulera Borås Lokaltrafik men den här cirkusen kostar ju oss skattebetalare en massa som vi hellre hade velat ha trafik för. Fast det kan ju inte BL hjälpa. Så det får bli ett grattis i alla fall.

Bilderna visar de bussmodeller som Borås Lokaltrafik använder i dag och de blir större om du klickar på dem med mushjulet.

2 kommentarer:

FLAK sa...

Ja tänk så är det med denna cirkus med upphandlingar..förhandlingar och anbud om lägsta pris kontra kvalitet för så är det i kommunal/statlig verksamhet, ALLT ska gå genom upphandling..och billigast vinner...vem som är bäst visar sig sedan när notan kommer..och det vet ju bara den som vunnit eller förlorat.
Och framförallt drabbar det ju chaufförerna som alltid hamnar i kläm mellan bolagen och upphandlingarnas budcirkus.

Janne sa...

Lägsta pris vinner bara när beställaren har bestämt att det är endast priset som ska räknas. Finns inget i lagstiftningen som säger att man måste upphandla till lägsta pris.