tisdag 24 juni 2014

Det är nog trolleri men bilen blir ren

I Borås fick vi för en tid sedan i ny biltvätt i anslutning till ICA Maxi. Tvätten ligger på andra sidan Lillån och därför har en ny bro byggts så att man kommer dit.



I går var första gången jag tvättade bilen där. På något sätt är jag rädd för ny teknik trots att säkerligen många kallar mig tekniknörd. Så det har liksom känts lite tryggare att lämna in bilen för handtvätt, ta en promenad och sedan hämta den ren och fin efter en halvtimme. Men i går hade min ordinarie leverantör av biltvätt inte tid med min bil och den var tvungen att vara ren i dag eftersom jag skulle till Besikta får den årliga kontrollen.

Jag hade tid bokat till klockan 07.40. Men jag var där en dryg kvart före, checkade in och fick köra in i besiktningshallen efter en minut. Sedan gick allt smidigt och jag fick ett blankt papper. 
- Det märks att du har Toyota, sa besiktningsmannen.
Klockan 07.37 lämnade jag anläggningen vid Ramnaslätt och kände mig lättad till sinnet.

Men nu var det ju biltvätten detta skulle handla om. Jag åkte alltså dit i går eftermiddag och det var ingen kö utan bara att köra rätt in. En kille - anläggningen är alltid bemannad - kommer ut och hjälper mig med betalningen i automaten och ser till så att jag placerar vänsterhjulen rätt. 


Så här såg det ut fast det är inte min bil. När jag återvände till tvätten i dag för att ta några bilder ropade en av killarna på mig och sa:
- Du får gärna komma in och fotografera om du vill.
Inte ofta man möter sådan vänlighet mot fotografer. Det är vanligare att folk blir irriterade och undrar vad man har där att göra.


Killen startade också anläggningen så att jag skulle få lite actionbilder. Bilen placeras alltså med vänsterhjulen i den gula banan till höger på bilden nedan och sedan är det bara att sitta still och låta sig rullas framåt. Man behöver inte styra, inte gasa, inte bromsa. Ja, man skall inte ens ha motorn i gång. Under tiden kan man lämpligen damma av instrumentbrädan med den microfiberduk man får låna.





Efter fem minuter är allt klart och man kan köra ut med en ren bil.


Vill man sedan dammsuga bilen så kostar det inget extra. Man kan också köpa spolarvätska. Men bensinpumpen är som jag fattade det bara till prydnad.



En tvätt kostar 179 kronor. Det finns bara ett tvättprogram, men detta motsvarar en guldtvätt hos Statoil. Kapaciteten på anläggning uppges till mellan 50 och 70 bilar i timmen. Så man lär inte behöva vänta länge även om man kommer en dag när alla gator i Borås har saltats på morgonen och sedan förvandlats till en smutsig sörja.

Förutom tvätt kan man också få bilen rekonditionerad och mindre lackskador lagade. Mer att läsa om Maxi Biltvätt finns här.

Miljövänligt är det också. 




Inga kommentarer: