tisdag 17 juni 2014

Akta er för Milljonlotteriet



Den minnesgode läsaren minns säkert att jag hade en liten kontrovers med Miljonlotteriet, ägt av IOGT-NTO, för nästan ett år sedan.

I dag råkade jag ut för dem igen. Det var torgträff på Stora torget som vanligt på tisdagarna i juni och det var en vacker kväll. Därtill var temat amerikanska bilar och då brukar det bli extra festligt. Jag kom ganska tidigt och torgskojarna, jag menar torgförsäljarna, hade inte hunnit lämna ännu eftersom klockan inte blivit 18.30. En tjej erbjöd mig en gratislott och sådant tackar man ju inte nej till.

När jag fick lotten såg jag att det var Miljonlotteriet. Det var samma invanda frågor som telefonförsäljaren använde för nästan ett år sedan. Nåväl, jag skrapade lotten och vann två nya lotter. Förstås! Det gör man alltid. Om man inte vinner fyra eller sex. Det är då lurendrejeriet börjar: tjejen sade något om att hon måste ta detta digitalt. Det är torgskojarspråk för "vi kommer att blåsa dig nu". Vad de ville var alltså att lura på mig ett abonnemang genom att knappa in mina adressuppgifter på datorn.

Men jag drog mig minnes att jag läst om detta och sade i ovänlig men bestämd ton att de får hitta någon annan att blåsa. Så i morgon kanske det blir dig de hittar men nu är du varnad.


Inga kommentarer: