tisdag 10 juni 2014

Turistbussen från 1948 (N200) får träffa syskon i Jönköping

Så blev det då hemresa  från Skänninge. Anders och Perra åkte lite före mig för att tanka bussen medan jag körde följebilen och vips var jag ute på E4. Jag hade tänkt stanna på lämplig plats och invänta bussen men någon sådan fanns inte. Och eftersom jag kände mig kaffesugen körde jag in vid Rasta i Ödeshög för att där invänta bussen, som blivit efter mig.




 När Jönköping började anas framför oss blev det problem med bränslefiltret igen varför Anders svängde in vid Brunstorp för att fixa detta.



Utanför Jönköping hade vi stämt träff med veteranbussamlaren Magnus Knutsson, som lär ha Sveriges största samling av veteranbussar i olika skick. Det rör sig om ett 30-tal och alla startar men det är bara ett par stycken som är besiktigade och körklara.

Anders backar in N200 på Magnus gård och en gammal SJ-buss tittar intresserat på i bakgrunden.


Han parkerar bussen bredvid en gammal trotjänare från 1950, en Volvo B513 med kaross från ASJ i Linköping och som gick som stadsbuss i Jönköping.


På andra sidan står en SJ-buss från 1966, en Scania-Vabis BF76 med Hägglunds-kaross. I denna buss har jag bland annat åkt på resor med främst Magnus vid ratten till Wernigerode i Harz, Halle an der Saale i Sachsen-Anhalt, Hasselt i Belgien och Molde i Norge.


Tre Volvo B513 från samma bild. De båda tidigare nämnda har fått sällskap av en fd GDG-buss med Säffle-kaross från 1950. Bussen är känd för sin medverkan i filmen om Monica Z.

 

Anders har satt sig som Budda på sin buss.


Därmed var utfärden avslutad. Perra och jag fortsatte i min bil medan Anders ensam körde bussen hem till garaget norr om Varberg. Även sista delen av resan för bussen skall ha gått bra. 


Tidigare inlägg om N200 och motormässan i Skänninge finns här: 

http://savenfjord.blogspot.se/2014/06/med-n200-fran-1948-till-skanninge.html

http://savenfjord.blogspot.se/2014/06/skanninge-motormassa-veteranbilar-och.html


Inga kommentarer: