måndag 11 augusti 2014

Ångloksfest i norra Skåne: Sinarp, Heagård och Åstorp

Första avsnittet finns här. 

Nästa grej blev att köra till Sinarp, där man har fin utsikt över Sinarpsdalen vilken Västkustbanan går igenom. En liten parkeringsficka som rymde bussen och de nu två följebilarna hittades. 

Några valde att klättra upp på bussens tak för att få ett bra fotoperspektiv.

Eftersom mina knän inte lämpar sig för att klättra upp och nedför busstak höll jag mig på marken men fick i alla fall ett par glimtar av tåget på minneskortet.
 
 

Efter lite kaffe och Emmas goda kaka for vi vidare till nästa lämpliga fotoplats, nämligen Heagård mellan Ängelholm och Åstorp.

Just som Anders parkerat bussen kunde vi se tåget tvärs över åkern.

 

Så fortsatte vi till Åstorp, där tåget stod och väntade på oss. Det skulle nämligen göra ett cirka halvtimmen långt uppehåll där så att resenärerna och ortsbefolkningen skulle få tillfälle att titta närmare på tåget.
 
 

 

Så börjar loken göra sig klara för avfärd och rök väller fram. 
 

Och så i väg... 
 
 

Jag lyckades få en bild på bussen och tåget också. Det är tåget som syns i bakgrunden.

Där tog vi farväl av ångtåget och satte kosan mot Flickorna Lundgren på Skäret för en sen lunch. Detta lär ha varit kung Gustav VI Adolfs favoritställe. På vägen dit började regnet. Trots väder och trots att klockan var mycket var det full upp med gäster hos flickorna. Men vi lyckades få ett bord för oss sju under en stor lönn (tror jag, jag vet inget om träd men det var i alla fall inte en palm) och lät oss trakteras av äggakaka med rökt sidfläsk och rårörda lingon. Efteråt blev det kaffe med vaniljhjärta i övervåningen på det lilla kafeet.

Nu återstod bara att ställa in bussen i dess tillfälliga garage utanför Helsingborg. Där skall den stå till lördag, då den skall delta i Pärlrallyt för tunga fordon med start i Helsingborg och mål i Vallåkra. Lasse i föreningen som äger garaget bjöd sedan hem oss på korvgrillning. Efter en lång - men mycket trevlig - dag tog jag med mig fyra av deltagarna i min bil för hemfärd. Två fick inte plats utan fick ta tåget.


Bilderna blir större om du klickar på dem med mushjulet. 

Perras berättelse och bilder om den här utflykten finns här.

Inga kommentarer: