lördag 29 augusti 2015

Ett gammalt klassiskt konditori har brunnit upp

 

Natten till fredagen den 21 augusti brann Elsa Andersons konditori i Norberg i Västmanland ner till grunden. Det var ett av Sveriges få bevarade klassiska konditorier i en gammal kulturbyggnad. VLT vet mer. Det står att det upprättats en anmälan om grov mordbrand men jag hoppas att det bara är rutin och att det inte finns en så ondskefull människan att han eller hon tänder på en sådan här kulturklenod.

Elsa Andersons Konditoris hemsida kan man läsa följande som bolagets vd Kristina Leijonhuvud skrivit: 
Det finns förstås inga ord som kan uttrycka vad vi känner idag. Förtvivlan, desperation, sorg, varför, tacksamhet att vi lever... Det är några av de tusentals tankar som snurrar runt, runt. Elsas och all fantastisk personal betyder oerhört mycket för mig och min familj. All omtanke och kärlek från omgivningen värmer. Stort tack!   //Kristina med familj  

Elsa Andersons konditori startade 1916 och flyttade in i det hus som nu brunnit 1919. Konditoriet tilldelades diplom från Gastronomiska Akademin, med motiveringen: För vidmakthållande med stor charm av svensk konditoritradition. Diplomet utdelades den 7 februari 1998 av akademins Jan-Öjvind Swahn (ni minns väl han med glasögonen med två våningar från "Fråga Lund") .

Jag besökte konditoriet flera gånger, senast sommaren 2010 vilket jag då skrev om i bloggen

Branden behöver ju inte betyda slutet för  Elsa Andersons konditori. Vi får hoppas att det flyttar in i andra lokaler och lever vidare. Det blir inte detsamma men det kan bli bra nog. 

Tråkigt är det i alla fall. 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer: