lördag 27 juni 2009

Final i Draknästet

Eftersom Comhem fixat så att jag slapp se på TV i torsdags såg jag reprisen av Draknästet i dag i stället. Ni vet det där programmet där nervösa uppfinnare får komma och presentera sin uppfinning och sedan sitter fem finansdrakar, fyra män och en kvinna, och antingen sågar dem helt så att de antagligen går hem och hänger sig eller också säger att de är fulla av beundran men investera - nej, det vill de inte. I dag fick exemelvis en kvinna som uppfunnit en skål för modersmjölken som såg ut som en parabolantenn veta att det skulle ha varit en riktigt dålig investering.

Det mesta var som vanligt i dag men så kom en äldre man, 85 år fast han såg yngre ut än jag med mina 65, och presenterade en ersättning för ett vattenlås så att man slipper ligga på rygg under vasken eller handfatet och skruva ur det som finns för att sedan spilla ut allt på golvet och slutligen inte få tillbaka det igen utan att det läcker. Jodå, han fick sina begärda pengar och till och med ett bättre bud än vad han begärde.

Men så kom hon då: tjejen som hade uppfunnit det som kan få oss ungkarlar att förbli ungkarlar. Hon hade nämligen uppfunnit ett bot mot det enda som får mig att längta efter en fru, nämligen när jag skall sy i knappar i skjortan. Det var en enkel manick där man på något vidunderligt sätt bara klämmer dit knappen. Ungefär som i lumpen men där var knapparna så utformade att man kunde sätta ett gem bakom den. Visserligen kunde man då inte knäppa den men så länge det bara var två gemmade knappar klarade man morgoninspektion om inte befälet ryckte i rocken. Men med den här tjejens uppfinning såg det helt OK ut. Investerarna blev lyriska och även den här tjejen fick en bra uppgörelse där tre av drakarna gick in med pengar. Jag skall föreslå henne till nobelpriset också. Och så hoppas jag att Coop Forum tar hem den här uppfinningen. Jag skall köpa 20 stycken. En i varje rum, en i varje resväska och så skall jag ge bort 10 till mina allra närmaste vänner.

PS. Utifrån detta får ni gärna räkna ut hur många rum jag har inklusive kök och badrum. Jag har sex resväskor som jag använder olika beroende på hur länge jag skall vara borta. DS.

2 kommentarer:

Kenneth Svensson sa...

Efter korvätartävlingen så berättade Du om Draknästet, mycket passande.

En av företagarna är ju Ljubo från Malmö som var en mycket lovande och sympatisk handbollsspelare när han var ung.
Ljubo gav sig fasiken på att vi i Sverige skulle ha röda korvar, d.v.s. Pölser. Han kämpade, ung som han var, med näbbar och klor likt en Don Q. för att myndigheter-na skulle tillåta dessa röda Danska pölser och till slut fick han rätt och det blev Pölsemannen över hela landet.
Med andra ord så gjorde Gekå misstaget att inte ha Pölsemannens produkter för då hade Olsson-pågarna vunnit enkelt.

Vännen Kenneth

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Kenneth!
Jaså, det var Ljubo som fick Pölsemannen till Sverige. Något slags samma entreprenörsanda som låg bakom Göran Karlsson och Gekås i Ullared alltså. Fast det blir aldrig bra när två superentreprenörer möts och korven från Sialandet var minst lika bra. Även där för övrigt en mycket sympatisk invandrare som driver detta. Han bjöd mig inte bara på korv utan även mjukglass utanför tävlan.
Bröderna Olsson hade säkert kunnat äta mer korv om de inte skulle ha kört bussen hem. Men detta utreddes i lokalradion samma dags morgon. http://www.sr.se/cgi-bin/kristianstad/program/index.asp?date=2009-06-25&ProgramID=61. Inslaget sänds cirka 08.40.
Hälsningar Staffan