tisdag 23 juni 2009

Jag en TV-stjärna?

Gjorde en liten trevlig utflykt i dag till Falköping och Lidköping. Fick åter tillfälle att äta lunch på Ranten i Falköping. Jag har skrivit om det förut: den lunchen är som en kvarleva från gamla tider. Ja, inte så att maten är från gamla tider men själva upplägget med en rejäl salladsbuffé som innehåller räksallad, rostbiff, kassler, sallad på skinka och ananas och flera sorters sill. Och så en varmrätt till det. I dag hade de raggmunk och fläsk. Och wallenbergare. Det borde vara förbjudet att kombinera två av mina favoriträtter på det sättet. Jag hade säkert fått båda om jag frågat, men jag hade ju ändå bara orkat än. Det fick bli wallenbergare. Inte så äkta kanske men god. Mycket god. 75 kronor för alltsammans och man kan inte begära så mycket. På många krogar brukar bara wallenbergaren kosta mer. Vad ni gör om ni är Falköping vid lunchtid: missa inte lunchen på Ranten. Ägaren är 85 år så det är väl rimligt att anta att det blir ägarbyte inom en inte alltför avlägesen framtid. Måtte det inte bli en pizzeria eller en kebab-bar!

I morgon åker jag till Vittskövle i Skåne och skall ta in på Vittskövle Bed & Breakfast. Kanske inte värsta lyxhotellet men förhoppningsvis bra. Där kommer också ett TV-team från Strix att bo. Så nu är nog min lycka som TV-stjärna gjord. Ja, teamet skall inte göra en serie från Vittskövle B & B som ersättare till Färjan utan en serie om Ullared.

Vad gör vi då i Vittskövle? Jo, det är så att Olssons Buss i Vittskövle skall köra en resa till Ullared och då skall TV-teamet vara med och filma på vägen. Så det är där jag hoppas bli upptäckt och i stället för Baren-Håkan blir det kanske Ullared-Staffan framöver. Själv skall jag göra reportage om resan och TV-inspelningen. Så jag blir nog i vanlig ordning bortklippt. Det finns en lång rad filmer där jag varit statist och blivit bortklippt. Jag har till och med medverkat i en dokumentärfilm. Och blivit bortklippt. Men skam den som ger sig: om någon som jag inte träffat förut tycker jag verkar bekant brukar jag säga: "Du har nog sett mig i filmen Kattbreven". Har vederbörande sett filmen så säger han "Ja, så kan det nog vara." Jag har då inte hjärta att tala om att scenen där jag medverar är på 1,5 sekunder. Men det är jag som spelar tågmästaren som stänger dörrarna till tåget. Om ni tycker det är något bekant med mannen i den gula jackan på grönländska inlandsisen så förstår ni nu varför. Om ni sett Kattbreven. Gör det annars!

Så på torsdag är jag i Ullared. Jag måste tillstå en sak: Jag har aldrig handlat på Gekås. Jag har varit inne i varuhuset när jag gjorde ett reportage men jag har inte handlat där. Däremot har jag gått en dag på bussparkeringen och pratat med bussresenärer som varit inne och handlat. Och de har varit helnöjda. En dam kom ut med två fullastade varuvagnar. Tjejerna från Gotland som inte bara körde bussen utan också ägde den lyckades trolla in det i bagageutrymmet. Varefter deamen gick in och handlade lika mycket till.

Vi får väl se om jag bryter trenden och handlar i Ullared på torsdag...

PS. Jag har nu bloggrekordet i att nämna Vittskövle flest antal gånger i en blogg. Sex gånger med denna. Det har säkert ingen bloggare gjort förut. DS.

2 kommentarer:

Kenneth Svensson sa...

Hej Staffan,
Jag fattar inte att Du med Ditt utseende och Din karma inte hamnat vid filmen ännu men nu kommer det säkert.
Bättre sent än aldrig. Hoppas att Du kommer ihåg mig när Du bor i Hollywood och umgås i dessa kretsar. Annat än idag...
Betr. hotellet i Vittskövle så är det ändå flera klasser bättre än Insektshotellet i Peenemünde. Det
finns bilder på detta i min senaste blogg om Du inte tror mig.

Vännen Kenneth

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Kenneth!
Ja, jag hörde att de skall göra en nyinspelning av Skönheten och Odjuret så där har jag min chans. Det lär dock inte bli jag som får spela Skönheten.
Bed & Breakfast i Vittskövle visade sig vara en angenäm bekantskap. Rent och snyggt, stora och rejäla rum om än med toalett och dusch i korridoren. Därtill en synnerligen trevlig värd, som fixade frukostbuffén till klockan 04.45. Det får man inte på Scandic Kramer i Malmö.
Mer kommer i min blogg.