onsdag 8 december 2010

Tidtabellsskifte

Nu är det inte mycket kvar på det gamla året. På söndag firar vi nyår. Nytt tidtabellsår. Några knäppskallar nere i Europa har nämligen bestämt att det skall ske ett allmänt tidtabellsskifte andra söndagen i december varje år. Man undrar hur det har gått till men jag vet utifrån från säker källa som själv var med vid beslutet att det gick till så här:

På ett europeiskt järnvägsmöte bestämdes att man skulle byta tidtabell så att den överensstämde med kalenderåret. Nu är det kanske inte så lämpligt att byta just på nyårsafton så det blev i stället efter trettonhelgen. När alla var överens om detta räckte någon (jag tror det var en italienare) upp handen och sa:
- Om vi byter efter jul så kommer vi planerare aldrig någonsin att få en ledig julhelg. Vi byter i december i stället.
Och så blev det beslutet fast man därmed lyckades pricka in den sämsta tidpunkten på hela året. Att byta tidtabell mitt i vintern och strax innan jul är ju inte särskilt lyckat. Men ändå har man nu även lyckats få med länstrafikbolagen så det är inte bara tåg utan även bussar som byter tidtabell den 12 december. Det finns ju trots allt en fördel i att alla byter samtidigt.

För oss som åker mellan Borås och Göteborg blir det stora nyheter. Vi får nu en rejält utökad busstrafik där bussarna går var tionde minut under högtrafik. Nya bussar blir det också och inte vad som helst utan smashiga dubbeldäckare. Om inte annat så ser det ju tufft ut.
I Borås får vi också betydligt bättre tätortstrafik. För oss här på Kristineberg blir det nu kvartstrafik hela dagen i stället för halvtimmestrafik som det mestadels varit tidigare. Nya och omlagda linjer skall ge flera än oss bättre trafik. Men det uppskattas inte av media i staden. De har helt koncentrerat sig på försämringarna. Totalt försvinner tre hållplatser och de som använt dessa får upp till ett par hundra meter längre att gå. Men det framställs som den stora katastrofen.

I måndags var jag i Göteborg igen och åkte med ett nedisat tåg. Men det gick bra: vi var i rätt tid i Göteborg. I dag gick lokalradion ut med att tågen mellan Borås och Göteborg var sammanlagt 150 timmar försenade under november. Jag får fram en helt annan siffra så jag förstår inte hur man räknat. Men visst kan man få det till det om man räknar som fan läser Hej matematik. Om ett tåg går 10 minuter sent från Göteborg går det 10 minuter sent från Liseberg och Mölnlycke och... Sammanlagt blir alltså detta enda tåg 70 minuter sent. Men det som är intressant är naturligtvis förseningen vid den station där jag stiger av.

Men det skall ju vara värre på eftermiddagarna så för säkerhets skull valde jag Bus4you för hemresan. De har en kampanj just nu så det kostar bara 29 kronor att åka Göteborg-Borås med dem. Nu hade jag också ett tillgodohavande sedan tidigare så det kostade inte mig ett öre att åka med dem i deras synnerligen bekväma bussar där man sitter bättre än i bästa fåtöljen hemma. Och bara tre i bredd. Alltså en stol på ena sidan mittgången och två på den andra.
Apropå Bus4you såg jag att de blivit bäst i en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex. 78 procent var nöjda med dem utifrån sina förväntningar. Siffran kanske inte säger så mycket annat än i jämförelse med SJ som fick 53. Sämst av alla undersökta buss-, flyg- och tågbolag. Sämre än SL, Västtrafik och Skånetrafiken. Andra tågbolag fick lite bättre betyg men långt ifrån bra. Man kan ju försvara sig med att SJ:s dåliga rykte drar ned även för dem. Fast sanningen ligger nog att det är Trafikverkets tillkortakommanden som till stor del smittar av sig på SJ och andra tågbolag.

Jag såg i dagens Borås Tidning att polisen i Västra Götaland har utfärdat 2 500 för lite ordningsböter i år så nu gör de en kraftansträngning för att hinna nå upp till målet innan årsskiftet. Man tänker hitta syndarna i trafiken. Det här behöver ju inte bero på polisens ineffektivitet utan på att vi västragötalänningar har blivit laglydigare. Fast det är klart: man behöver ju bara ge sig ut i trafiken för att konstatera att det inte kan vara förklaringen. Men tänk nu om vi alla bestämmer oss för att köra laglydigt resten av december. Då når ju polisen inte upp till sitt mål.

Inför varje jul smyckas Stadsparken i Borås upp med ljusslingor. Det ser inte så illa ut även om "de kôster en hel massa".
Vintern kom tidigt i år. Så här såg det ut utanför mitt fönster i går. Undrar vi om vi får en vit jul. Men enligt Bondepraktikan får vi inte det. För "julen slaskar om Anders braskar". Och Anders-dagen den 30 november braskade ordentligt. Alltså gav rejäl kyla. Den gladlynte beaglen Pajo trivs i alla fall med tillvaron även om han fick pejlen full med snö när han var ute och jagade i måndags.

Det finns ett bra sätt att få bilderna att bli större: klicka på dem!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här ser du några fler av Orusttrafikens nya.
http://danninger.se/home/2010/11/van-hool-t9/

sjguide sa...

Trevligt med dubbeldäckare! Måste åka med de bussarna nån gång.

Apråpå Bus4You så är det verkligen sköna bussar. Skall åka med de imorgon Jönköping-Stockholm