måndag 18 april 2011

Våren kom till Borås i dag

I dag kom våren till Borås. Det började med kraftig dimma på morgonen men sedan trängde solen genom och det blev en varm vårdag. Nya batterier i termometern och jag kunde se att det stod 25 grader. Men då sitter avläsaren mitt i solgasset. Skönt ute var det i alla fall och i kortärmad skjorta och utan jacka tog jag en vårpromenad på stan. Häng med!

Blommorna i Stadsparken fanns på plats och här är några vid Viskans kant.

Även vid serveringen i Stadsparken blommade det.

Blommorna hade också kommit på Stadsparkens gräsmattor, där det för övrigt var många som passade på att njuta av solen. Vi har en fin stadspark i Borås.

På serveringen i Stadsparken var det fullt med folk och trångt vid borden. Kaféidkaren hade varit påpasslig nog och öppnat redan i dag.

Där serveringen ligger i dag låg på sin tid den gamla teatern. Den revs en tidig söndagsmorgon i december 1983 och det har boråsarna aldrig kommit över riktigt. Den gamla teatern var populär men i dåligt skick. Fast det var en riktig teater så vad hjälpte det att man fått en ny fin teater i det nya kulturhuset.

Kön till serveringen var lång, inte bara av folk som skulle köpa fika utan även de som skulle köpa årets första utomhusglass.

Andra satt på terassen ned mot Viskan och njöt av solen samt lät sin kropp speglas i det stilla vattnet. Det gula som skymtar i bakgrunden är Tony Craggs skulptur Declination. Jag tycker den är fin men bland boråsarna går den under namnet "bajshögen". Av någon anledning. Den är ju inte ens brun.

På utekaféerna utmed Viskan var det som vanligt soliga dagar helt fullt av soldyrkare som njöt av en kaffe latte, espresso eller något ännu krångligare i kaffeväg. Vanlig svensk fika är det inte många som dricker på kafé nuförtiden. Palmerna har dock ännu inte kommit på plats men skall göra det under veckan. Då blir Borås ännu mer likt franska Riverian.
En vårglad liten hund var också ute och gick på Stora Brogatan med matte - eller var det lillmatte.

Fredrik Wretmans skulptur Bodhi som flyter på Viskan gladde sig säkert åt att det blivit varmare. Han brukar alltid smyckas ut när våren kommer fast årets utsmyckning är bara en plåsterlapp.


Jag hade tänkt gå lite mer i det vårfagra Borås men så kom bussen till Vralen och den kördes av en kompis till mig. Så han bjöd in mig till en resa till den gudsförgätna platsen Vralen. Där ser det ut så här.

Där vänder alltså bussen och vändningen är en rätt äventyrlig procedur. Men det gick bra den här gången också.

Trevligt att komma ut på landet var det i alla fall och jag kunde se hur såväl tussilago som vitsippor börjat blomma. Och det skall ju bli fint hela veckan så jag hinner säkert se mer av ett vårigt Borås.

I vanlig ordning är det inget problem om du tycker att bilderna är för små: det är bara att klicka på dem så skall du få se på underverk.

1 kommentar:

sjguide sa...

Härligt! Även till Stockholm har våren kommit; 17 grader i skuggan igår.